söndag 9 augusti 2020

FIRE och det som komma skall

Snart dags för en ny börsvecka och nu börjar väl de flesta komma tillbaka till jobbet. Det är antagligen nu som FIRE-drömmarna är som allra våtast. Hade det inte varit härligt med att ligga i hängmattan och lapa sol med en god bok fyra månader om året istället för fyra veckor? Vad gött det hade varit att snickra på sommarstugan istället för att sitta på kontoret! Ja, imorgon är det säkerligen många smått deprimerade arbetare som släpar sig tillbaka till jobbet. Själv har jag jobbat i princip hela sommaren utan ens en vecka sammanhållen semester. Så jag känner mig varken deprimerad eller när några FIRE-drömmar. Dock blickar jag framåt mot hösten med förhoppning om ökande inkomster.

Frun har börjat jobba två dagar i veckan och jag har gått ned till 60 %. Det innebär ju dock mindre inkomster, eftersom jag har högre lön än henne. Det är som tur är rätt tillfälligt eftersom vi redan i mitten av september ökar vår tjänstgöringsgrad igen. Yngsta dottern skolas in på förskolan och frun vill jobba 100 %. Dock vill vi inte sätta dottern på 100 % direkt då hon fortfarande är rätt liten. Så jag kommer jobba 75 % resten av året. Det blir alltså inte två hela löner in på kontona igen, men i alla fall väsentligt bättre än vad det har varit senaste året när frun varit hemma på heltid. 

Äntligen ska vi kunna sätta fart på sparandet som legat på sparlåga under mer än ett år. Jag ser fram emot att kunna betala av billånet så snabbt som möjligt. Bufferten behöver också byggas upp igen efter den raderades av hemresan till Sverige. Våra egna sparande kan också behöva en skjuts även om vi hållit en rätt god nivå båda två. Sen ska vi inte bara spara heller. Det finns även en del som vi vill konsumera. Min garderob har blivit rätt trist och jag behöver fylla på med både det ena och det andra. Länge har vi också pratat om en ny TV. En 32-tums icke-smart TV känns i dagens samhälle som en antikvitet. 

Man kan alltså säga att jag ser framåt mot hösten även om jag inte har några FIRE-planer.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Ingen semester alls i år eller tas den i vinter?

    Skönt att inte jobba heltid även om det känns lite i plånkan.
    Blir ju ändå bra senare när ni får in mer pengar än tidigare.

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, blir nog ingen större sammanhållen semester i år. Har inte planerat så mycket med tanke på hur allt har blivit.

      Radera