onsdag 19 augusti 2020

En rökare i krysset

Ja, det kommer väl inte som nån överraskning för de som följer NIBE, men de går som tåget som vanligt. Idag kom rapporten för det andra kvartalet och den slog förväntningarna med råge. Redan innan detta så var kursen upptryckt och P/E-talet på historiskt höga siffror runt 50. Reaktionen på rapporten idag blev positiv och kursen avancerar ytterligare 4-5 %. Nu var NIBE redan innan mitt största innehav med bred marginal, men utökar nu alltså den ledningen. Jag börjar också närma mig 200 % i avkastning. 

En annan positiv nyhet är att de kommer fatta beslut om utdelning för 2019 efter tredje kvartalet. Nu handlar det inte om några stora pengar då direktavkastningen låg på under en procent, men det vore synd om den fina utdelningstrenden bryts. NIBE har inte sänkt utdelningen sen de börsintroducerades 1997. 

Det börjar också dra ihop sig för en aktiesplit. Förra gången var 2016 och innan det har NIBE gjort en split ytterligare två gånger. Varje gång kursen kommer upp runt 250 kr så blir det aktuellt med split på 4:1. Kursen står nu strax under 250 kr så det är inte otroligt att det kommer ett sånt besked nån gång under året, kanske i samband med nytt förslag om utdelning. Jag började köpa in mig i NIBE hösten 2016 i samband med en nyemission de gjorde för att finansiera ett stort förvärv. Det var efter aktiespliten så mina aktier har tyvärr inte fyrdubblats. 

Spännande tider väntar helt klart för NIBE.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar