fredag 1 december 2017

MĂ„nadsrapport november

Dags för min blott andra mÄnadsrapport hÀr pÄ bloggen. Oktober var en mÄnad med mÄnga köp och sÀlj, vÀsentligt sÀmre avkastning Àn SIX Portfolio Return Index och en del utdelningar. November har bjudit pÄ fortsatt hög aktivitet i portföljen, vÀsentligt bÀttre avkastning och inga utdelningar.

MÄnadens affÀrer
Köpte 6 st Biotage
Köpte 7 st HiQ International
Köpte andelar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag motsvarande 200 kr
Köpte 3 st Castellum
SÄlde 31 st KallebÀck Property Invest
SÄlde 14 st SaltÀngen Property Invest
Köpte 6 st ALM Equity Pref
Köpte 4 st Amasten Fastighets Pref
Köpte 6 st K2A Knaust & Andersson Pref
Köpte 7 st Betsson
SĂ„lde 7 st Hemfosa Fastigheter
Köpte 2 st Klövern Pref
Köpte 2 st Corem Property Group Pref
SĂ„lde 15 st Nobina
Köpte 6 st STAG Industrial Inc
Köpte 3 st LTC Properties Inc

Under Ă„ret har jag velat fram och tillbaka om jag skulle köpa mer, behĂ„lla eller sĂ€lja av KallebĂ€ck och SaltĂ€ngen. Mot slutet av mĂ„naden bestĂ€mde jag mig slutligen för att placeringarna var för riskfyllda och att jag skulle börja sĂ€lja av. Det gick dock snabbare Ă€n jag tĂ€nkt, dĂ„ kurserna vĂ€nde upp nĂ„got. Hela innehavet i KallebĂ€ck sĂ„ldes av under november medan jag sĂ„lde av resten i SaltĂ€ngen idag. Jag har börjat köpa preffar för likviderna, men kommer Ă€ven att köpa vanliga aktier ocksĂ„ eftersom KallebĂ€ck och SaltĂ€ngen stod för ca 13 % av portföljen medan preffarna max fĂ„r stĂ„ för 10 %. De 15 st Nobina som jag sĂ„lde var en post som jag hade pĂ„ Nordnet och som legat pĂ„ minus sedan i somras. Nu gick jag Ă€ntligen upp pĂ„ plus och dĂ„ valde jag att sĂ€lja eftersom jag inte vill ha samma bolag hos tvĂ„ olika nĂ€tmĂ€klare. Jag kan dĂ€remot gĂ€rna köpa mer Nobina pĂ„ Avanza. 

Avkastning
Förra mÄnaden konstaterade jag att det skulle bli svÄrt att slÄ mitt jÀmförelseindex i Är eftersom jag lÄg sÄ lÄngt efter, men denna mÄnad blev det en revansch. UngefÀr 2,5 procentenhet knaprar jag in pÄ index. Jag ligger 2 procentenheter efter, sÄ nu finns det i alla fall en liten öppning. Annars Àr det sÄ klart trÄkigt att portföljen gÄr Ät fel hÄll, men det har nog de flestas gjort denna mÄnad.

Min utlÀndska portfölj fylldes pÄ med fler aktier i LTC och STAG. Avkastningen i portföljen var okej, det hÀnde inte sÄ mycket kan man sÀga. Precis som förra mÄnaden har halva portföljen gÄtt upp medan andra halvan gÄtt ned.

MÄnadens bÀsta och sÀmsta innehav
I toppen hittar vi den hÀr mÄnaden: Softronic 9,47 %, Lucara Diamond 8,42 % och Nobina 7,60 %. Roligt att ett av förra mÄnadens sÀmsta innehav, Lucara, nu Äterfinns bland de bÀsta. Jag hoppas att den lÄngtgÄende nedÄttrenden Àr bruten. Nobina som ocksÄ haft det kÀmpigt ett tag har vaknat till liv. Jag antar att det Àr den höga utdelningen som lockar. MÄnadens sÀmsta innehav Àr: Björn Borg -14,50 %, Latour -11,33 % och Betsson -9,66 %. BÄde Björn Borg och Betsson kÀmpar med efterdyningarna efter svaga rapporter, medan Latour kommit ned frÄn sin höga vÀrdering.

Utdelningar
LTC Properties Inc 8,09 kr
STAG Industrial Inc 3,35 kr

11,44 kr i utdelningar i november blev det. Inte mycket att hÀnga i julgranen, men det var vÀntat. November Àr en av Ärets svagaste mÄnader för mig. December ser marginellt ljusare ut.

Om december mÄnad
I förra mÄnadsrapporten spÄdde jag hur det skulle bli i november. Oktober hade avslutats med ÄrshögstanivÄer och framtiden sÄg ljus ut. Redan ett par dagar in i november vÀnde det dock och har sett rÀtt surt ut sedan dess. Idag stÀngde OMXS30 under 1 600-nivÄn och det lÀr inte vara ett gott tecken. Jag tippar dÀrför pÄ fortsatt sura miner och att vi ska ner mot 1 500 nivÄn under mÄnaden.

Hur har din mÄnad gÄtt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar