tisdag 5 december 2017

Nya innehav

Igår gjorde två nya innehav entré i min portfölj. Efter att ha sålt av Nobina på Nordnet hade jag lite likvider som jag ville placera. Efter en genomgång av flertalet intressanta bolag föll valet slutligen på Intrum och Lagercrantz Group. Intrum har jag varit intresserad av länge, de har en bra affärsmodell som jag tror på långsiktigt. Lagercrantz är dock en ny bekantskap, som jag inte hört så mycket om. De är en teknikgrupp som består av ca 45 företag med olika nischer. Både Intrum och Lagercrantz vaskade jag fram genom att titta på faktorer som direktavkastning, förmåga att höja utdelningen varje år, utdelningsandel, långsiktig positiv kursutveckling samt några andra nyckeltal. Till min hjälp använde jag mig av bl a tjänsten Börsdata. Om ni inte har använt Börsdata kan jag varmt rekommendera den. Tjänsten kostar lite, men har även mycket gratisdata.

Igår blev det även några aktier i Biotage och ALM Equity Pref. Även idag blev det några ALM Equity Pref, men nu är det slut på preffköpen. Portföljen består nu till drygt 9 % av preffar och det tycker jag är tillräckligt. Det finns fortfarande en liten slant kvar att handla för, men just nu ser jag inga lägen i några av mina innehav.

På Avanzas hemsida läste jag nu ikväll att de kommer köra gratis courtage på finska aktier på torsdag. Intressant erbjudande, men jag kommer nog inte ta del av det. Det vanliga courtaget på finska aktier hos Avanza är 0,95 EUR, medan Nordnet har 1 SEK. Jag har därför tänkt att ha eventuella finska innehav hos Nordnet istället, eftersom jag sällan eller aldrig skulle göra affärer med det vanliga courtaget hos Avanza. Hursomhelst, om du är sugen på att börja med finska aktier så skrev jag ett inlägg om några intressanta bolag för några månader sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar