fredag 22 december 2017

Nobina levererar

Idag släppte Nobina sin rapport för det tredje kvartalet. De har ett brutet räkenskapsår och släpar därför efter många andra bolag med ett kvartal. Nobina nådde sina högsta kursnivåer hittills strax efter förra årets rapport för det andra kvartalet. Efter det började det gå knackigt och rapporten för det första kvartalet i år visade på dåliga siffror som sänkte aktien under 40 kr. Sedan botten i början på augusti i år har Nobina dock tagit revansch och lyft till kurser över 50 kr. Jag gjorde ett köp i Nobina på resan nedåt, men har avvaktat fram till nu. Jag ville se Nobina leverera stabila siffror igen och idag kom de besked jag väntat på.

Rapporten slog förväntningarna och även förra årets resultat. Hittills i år ligger Nobina dock något efter fjolårets resultat och det är väl inte helt klart om det blir någon utdelningshöjning. Jag räknar med oförändrad utdelning, men det är helt klart en något negativ inställning om man får tro experterna. Jag tycker dock att det är bättre att bli positivt överraskad än negativt. Marknaden reagerade positivt på rapporten och aktien handlas upp drygt 4 %. Om jag får lov att spekulera (vilket jag får eftersom det är min blogg hehe) så tror jag att rapporten gjorde så att investerarna kommer släppa på bromsen och istället gasa på framöver och att vi kommer få se aktiekursen runt 55 kr vid årsskiftet. Jag tog i alla fall tillfället i akt och köpte på mig ytterligare 10 st.

Imorgon kommer lönen och jag räknar med att sätta över en större summa än vanligt, en julbonus till mitt aktiesparande helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar