torsdag 26 april 2018

Latour, ibland tajmar man köpen helt perfekt

Nu är det inte många dagar kvar av april och snart rullar vi in i maj månad. Givetvis kommer det då en sedvanlig månadsrapport för april. Under tiden har jag uppdaterat min utdelningssida på bloggen, med de senaste utdelningarna. Många ska ännu in under året, varav det mesta kommer nu i maj. Jag har fört över nya stålar till portföljen och började med att köpa några Latour igår till 91 kr/st lite drygt. Det visade sig vara ett pangköp idag när rapporten släpptes och kursen stack upp nästan 8 %. En fin rapport från ett fint bolag. Ibland har man lite tur med tajmningen. Jag är annars lite försiktigt med att köpa precis innan en rapport. Blev lite bränd när jag köpte Intrum precis innan rapport och den föll handlöst. Jag tycker egentligen att det är bäst att ha rapporten i sin hand innan jag gör köpet, men med Latour kändes det rätt ok.

Rapporterna kommer annars på löpande band nu och jag hinner knappt kika på dem. Det är så mycket på jobbet just nu. Vi genomgår världshistoriens sämst genomförda omorganisation och i princip alla mina kollegor funderar på att sluta. Det tar mycket energi och mina nya ansvarsområden gör också att jag inte har lika bra koll på marknaden som jag hade förut. Lika bra kanske i och för sig, blir ju knappast bättre av att man kollar på portföljen en gång var tionde minut. Hur som helst släppte även Biotage och ABG Sundal Collier Holding sina rapporter idag. Biotage går ju som tåget som vanligt och kursen närmar sig nu ATH i modern tid. De var uppe på samma nivåer runt IT-kraschen och har legat på frimärkesnivå i princip hela 00-talet. ABGs rapport var väl lite av en gäspning, en marginell försämring mot första kvartalet 2017. Aktien handlades ned en knapp procent. Imorgon blir det dock mer action när utdelningen avskiljs.

Sitter och kollar lite på mina innehav nu och ser att Intrum har x-dag redan på måndag! Jag som har trott att de skulle dela ut i juni, som förra året. Det blev till att sätta över en slant omgående till mitt Nordnet-konto. Nu vet jag vad jag ska köpa imorgon i alla fall. Lycka till imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar