onsdag 10 april 2019

En trygg rapport och lite extra stålar

Idag kom den första kvartalsrapporten för Q1 och det var Tryg som levererade den. Förra året genomförde man ett stort förvärv av Alka och det är nu i första kvartalet som man kan se hur det påverkar resultatet. Tryg uppvisar förbättringar på i princip alla punkter och det bästa är väl en vinst före skatt på 930 miljoner DKK jämfört med 553 miljoner DKK i fjol. Glädjande är också att Tryg höjer kvartalsutdelningen med 3 % till 1,70 DKK från tidigare 1,65 DKK. Det var något oväntat då jag trodde att den skulle förbli oförändrad hela året. Tryg har ett lite konstigt upplägg på utdelningarna och det är inte helt lätt att förutsäga hur utdelningarna kommer se ut och när de kommer. X-dagen är redan imorgon och utdelningen kommer sedan på måndag. Som synes nedan så har aktien klättrat starkt på sistone och jag köpte i en liten dipp alldeles nyligen.

Igår landade också skatteåterbäringen på kontot. Pengar som Skatteverket har lånat av mig gratis säger en del och det är ju faktiskt sant. Fast de får jättegärna låna pengar av mig så länge det inte handlar om 10 000 kr eller mer eller att jag får låna en stor summa av dem (kvarskatt alltså). Den här gången fick jag tillbaka drygt 1 500 kr och det blev en tredjedel till mitt egna buffertkonto som snart har nått målbeloppet och en tredjedel gick till aktieköp. Sista femhundringen får ligga kvar på transaktionskontot till slutet av månaden. 

Annars så är det rätt lugnt med utdelningarna just nu. Det enda som jag kommer få ut nu i april är från Lucara Diamond imorgon, Amasten och Tryg på måndag. Sen brakar det loss ordentligt under första halvan av maj när det mesta av utdelningarna kommer in. Mycket gott att se fram emot alltså.



4 kommentarer:

  1. Har en rejäl stek Tryg. Kul för oss ägare att den presterar bra och så får vi hoppas på högre höjning av utdelningen nästa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahh roligt att det är fler som har denna pärla. Var ju trist med extrautdelningen som försvann i år, men den kan man ju inte räkna med varje år. Förvärvet gör förhoppningsvis att de kan dela ut mer i framtiden.

      Radera
    2. När de köper tillväxt i form av Alka kan man inte räkna med extrautdelning också. Men nästa år om det inte blir massa storskador så..

      Radera
    3. Japp, det var ju rätt väntat att den skulle utebli med tanke på ett sånt stort förvärv. Ser bra ut för framtiden.

      Radera