tisdag 23 april 2019

Nya möjligheter hos Kameo

Det här inlägget är en del i ett samarbete med Kameo.
Jag har använt Kameo en längre tid och skulle aldrig
skriva ett inlägg om en tjänst jag aldrig använt förut.
Min syn på Kameo har inte förändrats sen jag inledde
det här samarbetet.

Nu har det gått mer än två år sen jag började investera hos Kameo och jag tycker det har funkat bra hela tiden. Det är också kul att se att fler börjar uppmärksamma denna typ av investering och att företaget utvecklas. Nyligen så lanserade Kameo en ny typ av lån på plattformen, nämligen franchiselån. Tidigare har det endast varit möjligt att investera i och söka investerare för fastighetslån. Det har oftast handlat om företag som sökt pengar från investerare för att bygga bostäder eller andra fastigheter. Nu finns dock möjligheten att investera i franchiselån, som söks av företagare som vill satsa på ett välbeprövat franchisekoncept. Jag tänker att de flesta vet vad franchise är för något, men en lite uppfräschning av kunskaperna kan ändå vara på sin plats. Kortfattat innebär franchising att någon som äger ett framgångsrikt affärskoncept, hyr ut rätten att använda affärskonceptet och varumärket till andra företagare. Samarbetet styrs av franchiseavtal som ofta är mångåriga. Mest känt är säkert McDonald's, men även bland annat ICA, Subway och Pressbyrån använder sig av franchising.

Kameos första franchiselån, som redan är fulltecknat, handlar just om en franchisetagare i McDonald's som söker 1 miljon kronor för att delfinansiera en konceptuppdatering, samt förvärv av två nya restauranger. Företaget som söker har varit franchisetagare sedan 2001 och driver sex restauranger. Det som skiljer mot Kameos vanliga fastighetslån är att låntagaren amorterar av lånet löpande under låneperioden, medan låntagare i fastighetslån oftast amorterar allt först vid sista ränteutbetalningen. Detta ska bero på att franchiselåntagare lånar utifrån sitt kassaflöde som säkerhet och inte aktiepant. Utifrån det så måste dessa låntagare visa att de har en verksamhet som går med vinst och visa att de har god erfarenhet av att driva sin verksamhet. Jag ser fram emot att se fler franchiselån på Kameos plattform och kan tänka mig att pröva på att investera i ett sådant lån. Det börjar bli dags för mig att investera där igen. I nuläget har jag investerat i fem lån och jag tänker investera i mitt sjätte efter utdelningssäsongen är över.

En annan trevlig nyhet var att ett av mina innehav, norska investmentbanken ABG Sundal Collier Holding, går in som storägare och strategisk partner i Kameo. Pengarna som kommer in i Kameo ska användas till att öka personalstyrkan, marknadsföring och utveckla IT-plattformen. Det är ju mycket glädjande att Kameo får en erfaren partner som kan hjälpa dem att utvecklas och växa. Speciellt roligt att det var ett bolag som jag är aktieägare i som blir delägare. Jag ser fram emot att läsa mer om Kameos planer framöver och hoppas även på fler spännande lån att investera i. Aktuella lån att investera i hittar ni här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar