måndag 15 april 2019

Snart ensam

Lugn vecka väntas. Två utdelningar skulle in, Amasten och Tryg, men Amasten plingade det till i mobilen om redan i lördags morse. Bara att vänta på kvartalsutdelningen från Tryg då. Totalt har jag fått in ca 1 600 kr i utdelningar av beräknade 7 500 kr. Så det är fortfarande mycket gott kvar att vänta på. På onsdag kommer också Handelsbanken med rapport för det första kvartalet.

Detta är den första veckan av tre i rad där jag bara arbetar fyra arbetsdagar pga röda dagar. Härligt med lite extra tid med familjen. Jag ser fram emot påsk i helgen då vi ska ta bilen och hälsa på min kära bror som bor drygt 20 mil bort. Det ska bli kul att se dottern leka med mina brorsbarn. Lär bli full fart. Förhoppningsvis kan det tillfälle att snacka lite aktier med brorsan också.

Det är också mindre än tre veckor kvar tills min fru och dotter reser iväg utan mig. Jag tror jag har skrivit om det förut, men kan skriva det igen för de som inte läst eller glömt. Vi väntar vårt andra barn i sommar och har beslutat att föda det i min frus hemland, Colombia. Vi har prövat på att föda ett barn under sommaren i Sverige och det gör vi inte om. Sen kommer vi få extremt mycket hjälp där från hennes familj, medan vi här inte ens kan få någon att ta hand om vårt första barn under själva förlossningen. Brorsan bor som sagt 20 mil bort och har egen familj att ta hand om. Min andra bror och mina föräldrar bor ännu bort. Så dottern och frun åker i början på maj och sen kommer jag efter strax före midsommar. Därmed blir jag gräsänkling i 1,5 månad och det är jag rätt ambivalent över. Jag har varit det tidigare, 2017, och det är väl skönt i två dagar typ sen blir det dötrist att komma hem till en helt tom lägenhet. Det kommer att vara tufft utan dottern och skulle ni höra någon storgråta på Arlanda i början på maj kan det mycket möjligt vara jag.

Hursomhelst så kommer jag att använda tiden jag får till att arbeta och träna. Jag ligger rätt risigt till på flexsaldot så det kommer jag att göra mitt bästa åt att förbättra. Sen ska jag träna ordentligt, både på gym men också försöka att komma ut och röra på mig betydligt mer. Slutligen ska jag också äta mycket vegetariskt för att hjälpa till med viktnedgången. I Colombia är det mycket fokus på kött så där blir det sällan möjlighet till en helvegetarisk måltid. Där kommer vi stanna rätt länge, inte förrän i mitten på september drar vi tillbaka till Sverige. Som tur är så har jag en mycket bra arbetsgivare som låter mig arbeta på distans. Så mitt under brinnande semestertider i Sverige kommer jag hålla ställningarna på jobbet, fast från Colombia. Om allt går bra kommer jag att arbeta sex veckor på distans.

Nu ser vi fram emot lite påskledighet med påskmust (julmust?) och ägg, eller hur!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Spännande. Just det där med att vara själv, jag tycker det är ganska skönt. Men, 1,5 månader förstår jag känns tufft.
    Du får tänka att tiden ändå går ganska snabbt och sedan har du en skön tid med hela familjen framför dig.

    Schysst av arbetsgivaren att låta dig jobba på distans.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag får verkligen vila upp mig nu. Det har varit några tuffa månader. Förhoppningsvis kommer jag ha mer tid till bloggen också.

      Radera