onsdag 26 juni 2019

Att spara till en bostad - genomgång av sparformer del 2

Sent omsider kommer här del två av min genomgång av sparformer. Som bekant så fick för en tid sen husdrömmar och blev taggad på att börja spara ordentligt till ett hus om ca fem år. Jag började därför att fundera på vilken eller vilka sparformer som är bäst för det ändamålet. Tyvärr var väl husdrömmen något feltajmad då min fru har gått över till föräldraledighet och sparmöjligheterna har minskat drastiskt den närmsta tiden. Men det är bara att bita i det sura äpplet och kämpa på. Om vi inte kan räkna med stora inkomster framöver så får vi väl satsa på små utgifter istället. I den förra delen tittade jag på rätt säkra alternativ till ett bostadssparande. Jag tittade på olika typer av sparkonton och även på att amortera.

Räntefonder: Historiskt har räntefonder ansetts som en relativ säker placering som kan ge lite extra avkastning jämfört med ett sparkonto. I en minusräntemiljö som vi befinner oss i nu så är detta inte längre självklart. Många räntefonder har gått väldigt knackigt senaste åren. En snabb sökning på Avanza visar till exempel att alla korträntefonder har gått minus senaste fem åren. Så nej, om man ska satsa på att spara i räntefonder bör pengarna nog snarare ligga i företagsobligationsfonder. Mina favoriter här är Spiltan Räntefond Sverige och Spiltan Högräntefond varav den förstnämnda är billig och extremt stabil medan den andra är dyrare men ger avkastning. Även IKC Avkastningsfond är värd att nämna. Sen finns det några andra fonder som gått bra som t ex Lannebo High Yield och Skandia Realräntefond. Möjligheten finns även att placera pengar i räntefonder i andra valutor t ex FIM Euro och Handelsbanken Euro Obligation. Dessa utländska fonder har gått extremt bra på senare tid när kronan har fallit. Om du tror på fortsatt kronfall kan dessa vara ett alternativ. I mitt förra inlägg räknade jag med ett sparande på 3 000 kr i månaden i fem år utöver vanlig amortering. Skulle man lägga allt i Spiltan Högräntefond kan man få ut ca 194 000 kr efter fem år med 3 % årlig avkastning (förväntad årlig avkastning minus fondens avgift).

Övriga fonder: Hittills har risken varit ganska låg i de olika sparformerna, men nu börjar vi röra oss mot sparformer där man faktiskt kan förlora en hel del pengar. Detta är ju dock precis motsatsen vad vi vill uppnå med sparandet så frågan är om det är värt risken att spara till en bostad genom blandfonder eller aktiefonder. Bland fonderna så är blandfonder lite säkrare eftersom en andel av fondens pengar placeras i räntor medan resten placeras i aktier. I aktiefonder placeras allt i aktier. Svängningarna i båda de här typerna av fonder kan vara väldigt stora från år till år så här kan man egentligen inte räkna med nåt överhuvudtaget. Du kan lika gärna ha -15 % i avkastning efter fem år som du kan ha +15 % eller ännu mer åt något håll. Jag tror att enda anledningen till att använda dessa fonder som sparalternativ för ett bostadsköp vore om börsen gått ned kraftigt under en lång period och en botten kan skönjas. Då skulle jag överväga att börja lägga in en del av sparandet här, men långt ifrån allt.

Aktier: Om aktiefonder är riskfyllt för ett bostadssparande så är att spara i enskilda aktier än mer så. Inför senaste bostadsköpet så sparade jag faktiskt en slant i några olika aktier då jag köpte på hösten och sålde sen efter utdelningsvåren. Det blev faktiskt rätt lyckat, men det tillägnar jag turen och inte skicklighet. Även här skulle jag kunna tänka mig att placera en del av sparpengarna om börsen varit sur en lång period, men inte annars.

Lendify/Tessin/Kameo: Idag finns det flera aktörer som erbjuder placeringsalternativ med olika avkastningar. Här är det svårt att dra alla över en kam så om man ska överväga dessa som sparformer till en bostad får man kolla upp varje enskild aktör väldigt noggrant innan. Själv har jag bara testat Kameo och är supernöjd, men det är min upplevelse och det kan vara värt att kolla runt ordentligt och ta in input från flera personer.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att det är de vanliga sparformerna som är vinnarna. Sparkonto är säkrast, men var inte dum och spara hos en storbank utan ränta. Välj åtminstone en nischbank och få lite avkastning. Sätt gärna upp ett räntefondssparande också så får du ut lite extra av dina pengar. Personligen kommer jag att dela upp mitt sparande i flera olika delar. En del på ett sparkonto hos en nischbank, en del hos Akelius Spar utan insättningsgaranti, ett månadssparande i t ex Spiltan Högräntefond, amortera extra när det finns möjlighet och även överväga att ta in en del på börsen vid gynnsamt läge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar