fredag 5 juli 2019

American sale

Så blev det slutligen dags att ta farväl av en gammal vän. I onsdags bestämde jag mig för att sälja hela innehavet i LTC Properties Inc, som var mitt äldsta utländska innehav. LTC Properties är en amerikansk så kallad REIT, Real Estate Investment Trust, verksamt inom seniorboenden. REIT är en speciell bolagsform som möjliggör att bolaget kan slippa att betala federal inkomstskatt. För att slippa detta så måste bolaget dela ghhhgggut minst 90 procent av den årliga vinsten till sina aktieägare. Detta gör att många REITs har rätt hög direktavkastning. 5-6 procent är vanligt förekommande, men inte heller 7-10 procent är sällsynt.

När det kommer till LTC Properties så har direktavkastningen legat i den nedre delen av skalan, nu senast strax under 5 procent. Jag har tyckt att det har varit en rätt ok direktavkastning för investeringen, men under senaste året blivit mer trött på LTC. Kursen har stått still sen jag köpte dem 2016, vilket dock inte är ovanligt för en REIT. Det som har varit mer graverande är att de inte höjt utdelningen sen oktober 2016. Såklart man blir lite avundsjuk när bolag som Realty Income höjer utdelningen flera gånger per år. Därför har jag börjat snegla på andra alternativ i sektorn med positiv kursutveckling, höjda utdelningar och något högre direktavkastning. LTC Properties är en månadsutdelare och det är mycket trevligt att få in månatliga utdelningar, så det vill jag helst att ersättaren också ska ge mig.

Jag har som vanligt sökt fram kandidater till en lista med intressanta alternativ och ställt dem mot varandra utifrån vissa kriterier. Utifrån detta har jag kommit fram till att EPR Properties är vinnaren i min jämförelse. Direktavkastningen ligger runt 6 procent, de höjer utdelningen varje år, kursen är stigande på lång sikt och vinsterna ökar också. Försäljningen av LTC Properties gav drygt 4 300 kr och jag väljer att stoppa in hela det beloppet i EPR Properties plus ytterligare ca 1 300 kr.

Så tack för de här åren LTC, som gav en kursavkastning på ca 6 procent och sedan ca tre års utdelningar på ca 5 procent årligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar