måndag 1 juli 2019

Månadsrapport juni

I slutet av maj hade vi ramlat ned från våra rosa moln och kommit tillbaka i verkligheten. Börsen hade backat rejält under maj och frågan var vart vi nu skulle ta vägen. Svaret blev upp och nästan en återgång till de höga höjderna från tidigare i våras. Hur juli kommer se ut kan ja bara spekulera i, men fakta är att börsen nu tar semester och att handeln kommer att minska kraftigt. Även rapportsäsongen för det andra kvartalet drar igång och det kan leda till stora svängningar i enskilda bolag. Så stalltipset är att juli kommer bli hyfsat volatil. Den egna portföljen har under juni ökat i värde från 141 692 kr till 149 014 kr, alltså mindre än 1 000 kr från årets mål på 150 000 kr. Dags att kika på månaden i detalj.

Sparkvot

Lön och andra ersättningar24 138 kr
Paneler50 kr
Amortering1 757 kr
Pensionssparade500 kr
Aktiesparande1 600 kr
Överföring till min fru300 kr
Buffertsparande500 kr
19%
Föräldraledighet sätter djupa spår i vår hushållsekonomi och jag får ta ett större ansvar med min heltidslön. Utgifterna släpar med en månad ungefär så räkningarna i juni bygger på majs utgifter och de är inte anpassade till inkomsterna. Redan till nästa månad så är kreditkortsräkningen (bensin, mat, övrigt) reducerad med ca 40 % så förhoppningsvis ser det bättre ut i juli. 

Månadens affärer
Köpte 2 st Axfood 
Köpte andelar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag motsvarande 100 kr

Ojoj, vilken mager månad! Så här få köp har jag nog aldrig gjort på en månad. Därmed finns det hyfsat med krut på kontona för några köp i början och mitten på juli. Axfood var inte speciellt lockande att köpa, men de stod på tur helt enkelt. 

Kontoutveckling
Nä det här var ingen bra månad alls. Jag fick storstryk av index trots en relativt stor uppgång. Bara att glömma och ta nya tag.

Även utländska portföljen tappar mot SPP Aktiefond Global A, men inte lika mycket som den svenska portföljen då fonden bara stigit 2,21 % denna månad. 

Utdelningar
LTC Properties Inc 15,28 kr
Nobina 478,80 kr
STAG Industrial Inc 25,87 kr
Björn Borg 330 kr
Lucara Diamond Corp 45 kr
Las Vegas Sands Corp 24,2 kr

919,15 kr under juni och det är inte så illa det tycker jag. Juli blir såklart inte nån större utdelningsmånad, men jag har i alla fall några preffar som delar ut nu i början på juli. 

Det var allt för denna gång och härnäst ska jag skriva på en halvårsrapport. 

2 kommentarer:

  1. Tjena!
    Ja juni var lite bättre för mig. Jag får nog tacka Eolus och H&M för det.
    Hoppas juli går bättre :)

    Mvh PB?

    SvaraRadera