tisdag 2 juli 2019

Halvårsöversikt

Nu är juli här och högsommarvärmen har infunnit sig. Antar jag i alla fall, eftersom jag är utomlands har jag ingen större koll på vädret hemma. Hursomhelst är det därmed dags att kolla på hur den första halvan av året 2019 har gått. Jag tänkte även titta tillbaka lite längre än så. Jag har som bekant (antar jag) två större aktiekonton, ett med svenska aktier på ett ISK och ett med utländska i en KF. Båda ligger på Avanza. Utöver detta har jag ett litet tradingkonto med bara ett innehav och så ett ISK på Nordnet med finska innehavet CapMan. När jag presenterar min utveckling så brukar jag alltid visa upp mina två större konton och det gör jag därmed även denna gång.

Kontoutveckling i år
Tyvärr var juni ingen större hit och jag tappade rätt kraftigt mot index under månaden. Annars har jag legat rätt jämnt med index under året och även nån procentenhet före. Förhoppningsvis kan jag täppa till luckan under kommande månader. 

Även utländska portföljen ligger något under mitt jämförelseindex som är SPP Aktiefond Global A, upp 20,26 % i år. Så även här hoppas jag på en vändning under den andra halvan av 2019. 

Portföljvärde över åren
Jag har försökt återskapa mitt portföljvärde sen starten maj 2015. På bloggen har jag skrivit om portföljvärdet månad för månad sen ett drygt år tillbaka i månadsrapporterna. För tiden innan dess har jag använt mig av Avanzas automatiska månadsbesked som tydligen skapas varje månad för att hitta portföljvärdet. Då jag inte orkat lägga in data för varje månad består grafen för åren 2015-2018 inte av alla månader. Från april 2018 finns alla månader och som synes blir det mer volatilt då. Målet för 2019 var att komma upp i ett portföljvärde på 150 000 kr och det ser jag ju ut att slå med råge. 

Utdelningar över åren
Halvvägs in på året har jag gått om förra årets utdelningar på knappt 5 000 kr. Målet för 2019 är 7 500 kr och det ser lite tufft ut just nu om jag ska vara ärlig. Jag har en utdelningsprognos som jag alltid uppdaterar när jag köper fler aktier och den pekar just nu på strax under 7 000 kr i utdelningar om jag inte investerar något mer under året. Under andra halvan av året kommer det inte så många utdelningar så det kanske blir att jag missar målet med nån hundring som jag gjorde förra året. 

Sådärja, då var väl det viktigaste avhandlat i denna halvårsöversikt som även tittade på tidigare år. Hoppas ni har haft ett riktigt fint första halvår och att den andra halvan blir lika bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar