tisdag 4 september 2018

Därför sålde jag halva innehavet i Skanska

Tisdag kväll när jag skriver detta och jag har varit hemma två dagar med min dotter. Både hon och jag har varit rätt förkylda. Medan dottern piggnat till rejält är jag fortfarande dunderförkyld. Jag hoppas kunna kravla mig till jobbet imorgon i alla fall. VAB är inte kul ekonomiskt, men som tur är så har jag möjlighet att jobba hemifrån och det har jag utnyttjat dessa dagar. Istället för två hela dagar blir det bara en dag då jag arbetat 50 % både idag och igår.

Idag skedde nåt som hör till ovanligheterna. Idag gjorde jag nämligen en försäljning i portföljen. Min devis är att köpa och köpa och aldrig sälja, men idag så gick jag från den devisen. För nån månad se var jag i valet och kvalet om jag skulle sälja delar av innehavet i Softronic då jag tyckte att det gått för bra alldeles för fort. Det blev ingen försäljning då och mycket riktigt så har kursen kommit ned betänkligt. Även om det är lite surt så kan jag ändå leva med att jag inte sålde. Softronic går fortsatt mycket bra och jag tror framtiden är ljus. Lika ljus ser jag inte att framtiden är i Skanska.

Skanska har varit ett sorgebarn i portföljen länge. Jag började att bygga position i bolaget redan hösten 2015 i samband med en vinstvarning. Kursen låg då runt 150 kr. Efter en fin uppgång under hela 2016 lyckades jag pricka in ett köp runt toppen på dryga 220 kr. Sedan dess har det mest gått utför i Skanska, med flera vinstvarningar. Senast jag ökade i Skanska var i mars, vilket betyder att det är hög tid att öka igen enligt min sexmånadersregel. Men jag var inte ett dugg sugen. Trots att vi har haft glödande högkonjunktur i Sverige och resten av världen gått bra så har Skanska gått rätt dåligt. Frågan jag ställer mig är: hur ska det då gå i den kommande lågkonjunkturen?

I våras lämnade Skanska utdelningen oförändrad för första gången på några år. Det var ett trist besked, men jag anar att ett liknande besked kommer nästa år med. Risken finns även att de sänker. Halvårsrapporten fick i alla fall inte mig att gå bananas och vinsten per aktie ligger långt under fjolårets vinst. Skanska är ett av mina större innehav och med mina antaganden om framtiden så tror jag att vi kommer att få se lägre kurs framöver. Jag behåller knappt halva innehavet och hoppas att vi vet mer om ett halvår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar