söndag 2 september 2018

Månadsrapport augusti

I augusti fick den varmaste och torraste sommaren i mannaminne ett abrupt slut då värmen övergick i ett konstant regnande. Skönt att de här olidligt varma dagarna är över, men nu får det väl ändå lugna ned sig lite med regnet? Aldrig får man vara nöjd, haha. Börsen har fortsatt upp under månaden som gått och portföljen lika så. Vid senaste sammanräkningen så får jag fram ett portföljvärde strax över 114 000 kr, upp ca 6 000 kr från förra månadsrapporten. Tidigare i dag satt jag och uppdatera ett par sidor på bloggen och kom in på sidan med målsättningar för året och på sikt. Jag hade helt glömt bort det, men jag hade satt ett mål på ett portföljvärde på 115 000 kr till årets slut. Det här målet tyckte jag var rätt offensivt då portföljvärdet var 75 000 kr vid årsskiftet. Då hade jag inte räknat med en uppgång på 18,5 % i år förstås. Det är fortfarande rätt mycket kvar av året, men om ingen större sättning inträffar bör jag nog slå det målet i alla fall.

Sparkvot
Den som kommer ihåg min månadsrapport för juli minns att jag hade förväntat ett tufft slut på månaden med många räkningar, men att detta uteblev och vi istället kunde bygga på buffertar och betala av extra på billånet. Mja... det visade sig att räkningarna kom denna månad istället. Allt på en gång; Radiotjänst, tre månaders räkning för nya bredbandet, årspremie för nya livförsäkringar, bolån för 1,5 månad mm. Värre blir det nästa månad då vi ska betala flygbiljetterna till vår utlandssemester i min frus hemland. Nåväl, den här månad blev det inte nån extra slant utöver mina 10 % av nettolönen. Något annat sparande, förutom amorteringen, blev det väl heller inget tal om.

Månadens affärer
Köpt andelar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag motsvarande 200 kr
Köpt 2 st Amasten Fastighets Pref
Köpt 3 st Axfood
Köpt 2 st Tryg
Köpt 30 st CapMan Plc
Köpt 4 st Lagercrantz Group

Inte så många affärer denna månad. Nytt innehav är finska CapMan. Vi får se hur det går, men som det ser ut nu så var själv affären en stor flopp. Först var jag så snabb att jag råkade köpa dem på mitt ISK istället för KF. Det var bara att sälja direkt och köpa dem på nytt i mitt KF. Igår såg jag dock att mitt sista köp kostat mig 39 kr i courtage, medan transaktionerna på ISK bara hade gått på 2,60 kr. Här väntar jag på svar från Nordnet varför det blev så då jag har courtageklass Kom igång hos dem och det bara borde kosta 1 kr. Har också fått ett meddelande från dem där de nu meddelar att de tidsbestämmer Kom igång med gratis aktiehandel upp till 80 000 kr. Från och med 31 oktober så hamnar jag i courtageklass Mini istället. Riktigt kasst av Nordnet tycker jag.

Kontoutveckling












Ajajaj, denna månad nådde jag inte riktigt upp till mitt jämförelseindex, men jag är rätt nöjd ändå. Skulle portföljen gå upp 2,3 % varje månad skulle jag vara själaglad.













Bättre gick det för den utländska portföljen som studsade upp 7,46 %. Jämförelsefonden SPP Aktiefond Global A gick upp 5,04 % under samma period, så här är jag helnöjd.

Utdelningar
LTC Properties Inc 14,20 kr
STAG Industrial Inc 17,55 kr
Genworth MI Canada 22,32 kr

Totalt 54,07 kr och därmed en av de sämsta månaderna under hela året. September ser betydligt bättre ut med bl a utdelning från Castellum, även om det inte är något större innehav i min portfölj.

Kommande månad
I förra rapporten tippade jag på att de positiva klimatet skulle fortsätta och det har det ju definitivt gjort. OMXSPI ligger på ATH, medan OMXS30 ligger runt 3 årshögsta. Härifrån har det dock vänt ned tidigare. Om jag får våga mig på en gissning så tror jag att vi kommer utmana OMXS30s ATH notering från våren 2015 under september månad. Det känns som att det är dags nu. Tack för mig och hoppas att ni har haft en lysande månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar