fredag 21 september 2018

It's alive!!!

Nu var det bra länge sen jag skrev några rader här. Både jag och dottern har varit sjuka i två veckor och orken har inte funnits där. Nu är vi båda friska och jag har dessutom semester. Vi är och hälsar på i mina hemtrakter, får god mat och hjälp av mamma och pappa. Riktigt skönt att få komma hem och bli ompysslad samt att se vad som hänt i bygden sen sist. Det är nästan ett år sen vi var här senast och under tiden har det byggts ordentligt, bostäder och nya shoppingpalats har uppförts i rask takt.

Nu när jag hade lite tid över så passade jag på att se över vår ekonomi. För drygt två månader sen flyttade vi från en hyreslägenhet till en bostadsrättslägenhet och det har ju gjort att ekonomin ser lite annorlunda ut jämfört med tidigare. För att få en bra bild över vår ekonomi tog jag hjälp av Konsumentverkets sida Hallå Konsument! För er som inte känner till sidan kan jag rekommendera er att kika in där eftersom det finns rätt mycket intressant information där. På sidan finns det bl a tips för olika köp, miljö och hållbarhet och pengar och ekonomi. Verktyget som jag använde mig av på sidan heter Budgetkalkylen. I kalkylen fyller du i hushållets inkomster, utgifter för bostad, fordon och övriga utgifter. Du fyller givetvis in de belopp som är aktuella i ditt hushåll, men kan även få hjälp med schablonbelopp, baserat på antal personer i hushållet, för vissa rörliga och fasta kostnader som t ex livsmedel, kläder och hygienartiklar. Resultatet visar hur mycket överskott eller, om det ser riktigt illa ut, hur stort underskottet i din ekonomi är varje månad.

Nästan 25 % av inkomsterna efter skatt lägger vi på bostaden. Här ingår avgift till föreningen, hemförsäkring, hushållsel, amortering och ränta. Drygt 12 % av inkomsterna äter bilen upp. Det är rätt mycket det för en bil som mest går fram och tillbaka från förskolan och till affären en gång i veckan. Med nya transportmöjligheter i framtiden kan jag absolut tänka mig att göra mig av med bilen. Fast då får alternativet vara bättre än en lådcykel... 45 % av inkomsterna går till övriga utgifter. Här ingår faktiskt sparande, enligt kalkylen, så de faktiska utgifterna borde egentligen vara ca 35 % istället. I övriga utgifter ingår till exempel livsmedel, mobiltelefon, medieabonnemang, barnomsorg m m. Resultatet visar att mitt hushåll borde ha ett överskott på 18 % varje månad. Jag har svårt att tro att så mycket blir över varje normal månad, alltid är det någon oförutsedd utgift, men det ska bli spännande att se om det stämmer något sånär i alla fall. Gå in och lek lite med siffrorna på Hallå Konsument! Du kanske får en helt ny bild av din ekonomi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar