lördag 22 september 2018

Won't somebody please think of the children!


Ni The Simpsons-fans vet vem som säger ovanstående rad. Oavsett så är det verkligen något vi bör tänka på, eller hur? Jag har själv en dotter på drygt två år och hon betyder allt för mig. Att ha barn betyder ett stort ansvar och en del av det ansvaret handlar om att se till att de lär sig värdet av pengar och kan stå på egna ben när de blir vuxna. En stor hjälp i början av vuxenlivet kan då vara en slant till ett eget boende, en bil eller nåt annat viktigt. Den slanten kan du som förälder med små medel göra tillgänglig för ditt barn. Innan jag tänkte skriva om hur jag har gjort och ge tips på vad du kan göra så tänkte jag berätta om min kollega.

Min kollega har jag under lång tid hjälpt med hennes ekonomi. Jag tror hon representerar rätt många i Sverige egentligen. Hon sparar, men vet egentligen inte riktigt hur och går till banken för att få hjälp. När hon fick barn bestämde hon sig för att spara en slant varje månad till dess att de blir vuxna. Gott så, men de fonder banken hjälpte henne var inget vidare. Jo, för banken var de lysande, men för min kollega not so much. När vi satte oss ned för att titta på hennes barnsparande så hade hon sparat i de här fonderna rekommenderade av banken i några år. På de åren hade hon fått en negativ avkastning! Hon hade alltså mindre pengar kvar än de hon satt in, medan banken roffat åt sig höga avgifter. Horribelt. Efter att vi bytte fonder så ser det nu, nåt år senare, betydligt bättre ut och hon är supernöjd.

Så vad är då i mitt tycke ett bra barnsparande? För det första ska du börja med att sätta undan en peng varje månad till dina barn. Det behöver inte vara en stor slant, även en hundralapp varje månad blir nästan 50 000 kr efter 18 år med en konservativ årlig avkastning. Själv sparar jag 200 kr till vår dotter varje månad. Det är sån hets att man ska spara hela barnbidraget, men det är absolut inte nödvändigt. Nu när vi köpt vår lägenhet och inte behöver spara så dedikerat till en insats, tänker jag att vi kan öka på barnsparandet något. För det andra ska du ha en bra plats att spara pengarna på. Pengar i madrassen eller nått dött sparkonto är inga bra alternativ. I och med att pengarna inte ska användas på ett bra tag, nästan 20 år, så kan de gott ligga på börsen och då gärna i en kapitalförsäkring. Flera banker erbjuder en gratis kapitalförsäkring för barn. Du kan välja att spara i ditt eget namn eller i barnets namn. Sparar du i barnets namn så får barnet automatiskt tillgång till pengarna när det fyller 18 år. Tänk dig själv: du har sparat duktigt i 18 år och sen blåser ungjäveln bort alla pengarna på en spritresa till Ibiza med kompisarna. Vilken mardröm. Nä, för mig är valet rätt självklart. Spara i eget namn med barnet som förmånstagare i fall du avlider i förtid så kan du själv bestämma när och hur barnet ska få pengarna.

Okej, så du har satt upp ett automatiskt månadssparande till en kapitalförsäkring i eget namn. Vad nu då? Dags att välja fonder. Här är smaken som baken, men aktiefonder är min rekommendation. Inga döda räntefonder eller blaskiga blandfonder. Passivt eller aktivt förvaltade fonder spelar egentligen ingen roll, bara du vet vad du ger dig in på. Själv har jag valt de passivt förvaltade fonderna SPP Aktiefond Sverige A och DNB Global Indeks. På drygt två år har det gett en avkastning på 35 %, vilket jag tycker är en mycket fin avkastning på denna korta tid.

Sådärja, där har du ett stabilt barnsparande som bör bli till en fin gåva om 18 år.

4 kommentarer:

  1. Stabilt!
    Låter supervettigt. Vi sparar 500 kr per barnen. Det har vi dock inte alltid gjort. Det började med en mindre slant och har växt med tiden. Senaste höjningen var när barnbidraget höjdes i våras.
    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lysande Pappa betalar?! 500 kr låter som en mycket vettig nivå. Hur sparar du de slantarna? I fonder?

      Radera
  2. Klokt att spara till barn och barnbarn i mitt fall. Jag har tänkt att när de är i 12-15års åldern ska de (med lite översyn naturligvis) själva börja förvalta sina portföljer. Jag tänker att det kan vara kul att sätta in pengar tillsammans vid födelsedaga och andra tillfällen när det kommer in pengar och så kan man ett par gånger om året gå in och se hur det utvecklar sig. Man lär dem handskas och förvalta kapital helt enkelt. Det kommer sedan i 18-20års åldern beroende på mognad få ut sina förvaltade pengar. Förhoppningen är då att man "skolat" dem så bra att de fortsätter själva utav bara farten, så tänker jag.
    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en jättebra plan :-) tänker väl i samma banor att dottern ska få en ordentlig skolning i investeringar, men det får mogna fram. Tack för kommentaren Procentpanik.

      Radera