lördag 1 september 2018

Recension av En liten bok som slår aktiemarknaden

Idag läste jag klart boken En liten bok som slå aktiemarknaden av Joel Greenblatt. Den här boken är rätt känd i finansvärlden sedan den kom ut 2005. Sedan dess har den kommit ut i en ny utgåva och den version jag har läst är den senaste med efterord av vår egen härliga skäggtomte Marcus Hernhag. Styrkan med boken är att den är skriven på ett väldigt lättbegripligt sätt. Enligt författaren själv beror det på att han ville beskriva aktiehandel på ett sätt så att även hans barn skulle kunna förstå.

Själva kärnan i boken handlar om Greenblatts magiska formel. Den går ut på att om du kan hitta bra bolag som säljs till låga priser så kommer du över tid tjäna bra med pengar. Författarens definition av bra bolag är bolag som har hög avkastning på kapitalet och med fyndpriser menar han priser som ger dig hög vinstavkastning. Genom att rangordna alla bolag utifrån de här två kriterierna får man fram en lista och kan med enkelhet välja företag bland de som placerar sig i toppen av listan. Efter att ha ägt ett innehav i ett år så säljer man sen av det.

Formeln är enkel att förstå och du kan även få hjälp med att ta fram en lista på företagen. Personligen är dock denna strategi inget för mig och det gäller även att ha is i magen. Strategin ger nämligen inte överavkastning mot marknaden varje år, det kan ta flera år i rad innan den ger fina resultat. Om du har modet och nerverna att se dina innehav underprestera år efter år utan att ge upp så är du en bättre investerare än mig. Min inriktning är också på utdelningar och jag har inte tiden att sitta och köpa och sälja aktier med jämna mellanrum. Min strategi är enkel; köp alltid, sälj aldrig. Hursomhelst så tror jag ändå starkt på denna strategi. Logiskt sett så borde den fungera och Greenblatt visar också att den gör det, över tid.

Även om jag inte känner att strategin är något för mig så finns det många intressanta infallsvinklar i boken. Om jag bara skulle läsa böcker om utdelningsinvestering så skulle jag inte lära mig nåt nytt och det vore en synd. Härnäst ska jag läsa Per H Börjessons Så här blir du miljonär i hängmattan som jag fick tillsänt mig av FilantropInvesteraren eftersom jag vann hans Twitter-tävling.