onsdag 17 oktober 2018

And so it begins- kvartalsrapporterna

Startskottet har gått för en av de roligaste perioderna på börsåret för min del. Roligast är ju givetvis mars-maj när utdelningarna står som spön i backen, men så här års kan man börja att på riktigt spekulera kring exakt det pengaregnet kommer att se ut. Nu har rapporterna för det tredje kvartalet börjat att trilla in och det är då jag sätter mig ner och gör en prognos för utdelningen nästa år.

Först ut var Tryg, ett av Danmarks största försäkringsbolag. Rapporten var helt ok, på helåret ser det dock lite sämre ut än förra året. Tryg är i processen av att köpa upp ett annat danskt försäkringsbolag, Alka, och hur det påverkar resultatet återstår att se. Marknaden har handlat upp aktien något sen rapporten och i veckan kom årets sista kvartalsutdelning från dem. De har ett lite speciellt upplägg på utdelningarna. Första kvartalsutdelningen kommer i mars och då kommer och vanligtvis en bonusutdelning. Redan månaden efter kommer nästa kvartalsutdelning och resterande kommer i juli och i oktober. Min prognos är att de höjer ordinarie kvartalsutdelning från 1,65 DKK till 1,70 DKK, men att de sänker bonusen på 3,31 DKK med motsvarande belopp så totalsumman blir densamma.

Näst på tur var allas vår Castellum, säkerligen den mest populära aktien bland alla bloggare. Castellum drog till med en kanonrapport och marknaden svarade med att handla upp aktien 3,4 %. Manegen är krattad för en utdelningshöjning med 10 %, det vågade till och med VD Henrik Saxborn sticka ut hakan med redan nu. Jag tar honom på orden och tror att de höjer utdelningen från 5,30 kr till 5,83 kr. Det är i alla fall jag rätt nöjd med om det infrias.

Även i Norge rapporteras det och ABG Sundal Collier Holding släppte i dag sin rapport. Det tredje kvartalet brukar vara årets svagaste kvartal för dem och detta kvartal var inget undantag, även om det var i det svagaste laget. Nej det var verkligen ingen klang och jubel föreställning. Man får gå tillbaka rätt många år för att hitta ett sämre kvartal. Följaktligen lär det bli extremt svårt att nå upp till samma resultat som förra året och jag tror att det kommer resultera i en sänkning från 0,50 NOK till 0,40 NOK. En kraftig sänkning alltså, men likväl kommer direktavkastningen att vara fortsatt hög. I nuläget ligger den på knappt 9 % och efter den sänkning jag prognostiserar så blir den 7,5 %. En positiv nyhet var dock att halvårsutdelningen som de ska börja med nu blev 0,20 NOK istället för 0,15 NOK som jag hade räknat med. X-dag är redan nästa vecka.

Sist ut var investmentbolaget Traction. Jämfört med tredje kvartalet förra året så var det en enorm förbättring och aktien handlades upp 4,5 %. Jag tycker det är extremt svårt att förutspå hur året ska avslutas och hur stor utdelningen blir i vår. Det fjärde kvartalet 2017 var extremt dåligt. Kan det göra ett nollresultat eller gå med lite vinst fjärde kvartalet i år så kommer resultatet att vara ungefär som förra året. Utdelningen i år höjdes med hela 27 %, men det har verkligen varit upp och ned de senaste åren eller vad sägs om denna rad: 2,45 kr, 2 kr, 2,55 kr, 2,15 kr och 2,75 kr? Det verkar inte finnas någon ambition att höja utdelningen år för år utan man anpassar istället utdelningen så ingen skattekostnad uppstår i moderbolaget. Det gör det väldigt svårt för mig att göra en prognos så jag landar i att utdelningen blir oförändrad.

Imorgon torsdag kommer Tele2 med sin rapport och nästa vecka snurrar det på med ett stort gäng rapporter till och sen kommer ju lönen också. Härliga tider!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar