söndag 21 oktober 2018

Årets mål - hur ligger jag till

Nu är vi på sluttampen av detta år och jag tänkte det kunde vara läge att kolla hur jag ligger till jämfört med mina mål. På sidan Målsättningar har jag listat mina långsiktiga mål såväl som mina mål för i år. De är som följer:
  1. Uppnå ett sammanlagt portföljvärde på 115 000 kr
  2. Årlig utdelning på 5 000 kr
  3. Utöka antalet utländska innehav
  4. Fortsätta att utvecklas som investerare och göra smarta val
  5. Sätta in minst 30 000 kr till aktiesparandet
Punkt 1 har jag uppnått, men efter den senaste tidens nedgång har jag hamnat några tusen under 115 000 kr igen. Det finns dock all chans i världen att jag kommer ha mer i portföljen än detta vid årets slut. Årlig utdelning på 5 000 kr, det målet ser jag tyvärr ut att missa med en hundralapp ungefär. Mycket nesligt, men min prognos för året står just nu på 4 870 kr när bara ett fåtal bolag har nån utdelning kvar att ge. Att utöka antalet utländska bolag är uppnått då jag nyligen tog in det finska bolaget CapMan. Att fortsätta att utvecklas som investerare är nog oundvikligt och nåt smart val har jag väl gjort, men om det var tur eller skicklighet låter jag vara osagt. 30 000 kr till aktiesparandet då? Efter en summering ser jag att det totalt blivit 22 500 kr. 7 500 kr med tre löner kvar känns inte omöjligt. Det här året har inneburit många utgifter för oss då vi köpte en lägenhet i somras. Därmed har aktiesparandet haltat lite senaste månaderna. Men nu tror jag att vi äntligen kommit ut på andra sidan och kan börja se fram emot mer stabila månader utan extraordinära utgifter på ett tag. Våra buffertar är på extremt låga nivåer nu, så prio kommer ligga på att bygga upp dem, men jag tror inte att 2 500 kr i månaden ska vara nåt problem framöver.  

När vi ändå är igång kan vi kasta ett öga på hur portföljerna ligger till jämfört med jämförelseindex. För den svenska portföljen noterar jag en uppgång på 10,37 % som jag i jämförelse med SIX Portfolio Return Index på 2,85 % är rätt nöjd med. Som mest i år har jag dock legat upp 19,39 %. Den utländska portföljen är i år upp 8,56 % medan fonden jag jämför portföljen med, SPP Aktiefond Global A, är upp 7,69 %. Följaktligen ser det rätt bra ut hittills i år. Hur ser det ut för er? Har ni några mål och kommer ni att slå dem?

1 kommentar:

  1. Hej!
    Fin värdeutvecling då fått i portföljen. För mig har det inte gått lika bra.

    Mvh PB?

    SvaraRadera