torsdag 25 oktober 2018

GAV- värdelöst vetande

Handen på hjärtat nu, hur många gånger har ni inte tittat på ert GAV i ett innehav och fattat ett investeringsbeslut utifrån det? Själv har säkert gjort det flera gånger tidigare, men det blir mer sällan nu när jag följer mitt investeringsschema rätt strikt. Hursomhelst, så vill jag tala om för er att ert GAV är totalt oväsentligt egentligen. Vad har vad ni tidigare har betalat för en aktie med att göra om ni ska sälja eller köpa fler aktier? Jag vill argumentera för att GAV bara ett ett störande brus som gör det svårare för er att fatta bra beslut.

Okej, så GAV står för Genomsnittligt anskaffningsvärde, alltså vilket genomsnittligt aktiepris du har fått betala för alla dina köp i ett och samma innehav. Är aktiepriset idag högre än ditt GAV står det lite sköna blå siffror bredvid och är aktiepriset lägre så hittar du istället lite osköna röda siffror. De här färgerna lyser intensivt när du ska bestämma dig för vilka innehav du ska placera dina surt förvärvade slantar i. Sanningen är att de allra flesta älskar att snitta ned sig. De vill se det där GAV:et minska och de röda siffrorna likaså. Omvänt så hatar man att snitta upp sig. Betala mer för något som tidigare har betalat mindre för?! Det är ju helt barockt! Så vad händer? Jo, de där slantarna letar sig gärna in i de innehav som gått sämre.

Ibland undrar jag om det är uppochnervända världen. När det kommer en vinstvarning i ett bolag då blir det en köpfest utan dess like. Det talas om en fantastisk möjlighet och ett lysande tillfälle när aktien under en dag plötsligt handlas med 10-15 % rabatt. Kommer det en omvänd vinstvarning eller en annan bra nyhet som får kursen att ta ett glädjeskutt så är det knäpptyst. Hallå, en vinstvarning är ju faktiskt en varning om att bolaget går riktigt dåligt! En olycka kommer ofta sällan också så det är inte ofta en vinstvarning direkt följs av ett knippe strålande nyheter. Ta Skanska till exempel. På senare tid har det varit vinstvarningar inför var och varannan rapport och kursen befinner sig nu där den var för fyra år sen. Eller varför inte Ratos som vinstvarnade i februari och nu återfinns på 15-års lägsta (!!!).

Sanningen är att dåligt presterande bolag tenderar att fortsätta prestera dåligt under en lång tid, medan bolag det går bra för tenderar att fortsätta på den inslagna vägen. Visst kommer det vändningar i bolag, men är du med på resan då? Du köper på vinstvarningen med motiveringen att du är långsiktig och det kommer att vända. Men vad är långsiktig egentligen? 1 år, 10 år eller 20 år? Bolaget går knackigt ett år, höjer inte utdelningen, året efter kommer ny vinstvarning och man sänker utdelningen. Du har givetvis pliktskyldigt snittat ned dig under åren, men det spelar ingen roll hur mycket du lassar in. Kursen bara fortsätter ned. Den röda färgen skriker ilsket på dig varje gång du loggar in på kontot. 35 % back, 40 % minus, -50 %... år har gått och ingen vändning i sikte. En dag tröttnar du och säljer den där skiten som bara gjort livet surt för dig. Min poäng är att det är lätt att säga att du är långsiktig vid köptillfället men att verkligen vara det när det blåser snålt är en annan femma.

Omvänt, hur ofta har du inte köpt aktier och sen fått se kursen tuffa på uppåt och sen svurit över att du inte köpte fler aktier? Sen säljer du det lilla innehavet för kursen gått upp för mycket så du kan inte köpa fler aktier bara för att se kursen fortsätta stiga och stiga? Jag säger det rätt ut, skit i om innehavet ligger 50 % eller 100 % upp! Du kan alltid fortsätta att investera i bolaget om det är ett bra bolag med god tillväxt och lönsamhet. Låt inte ditt GAV stå i vägen för framgång.

Mitt råd är att sätta upp tydliga investeringsregler för dig själv så att du inte bara vattnar ogräset i portföljen utan också tar hand om de fint växande blommorna. Jag har regler som säger att jag ska investera i mina innehav minst två gånger varje år, med minst tre månaders mellanrum och max sex månaders mellanrum. Det gör att jag tvingas fylla på innehav som både gått dåligt och gått bra. Det får mig också att utvärdera mina innehav med jämna mellanrum. Visst, ibland tar det emot när det är dags att köpa och kursen står i topp, men ofta så visar det sig att det inte alls var toppen. Men det bästa är att reglerna gör så jag kan strunta i GAV.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Håller med om att det är mycket lättare att "snitta" ner sig än upp. Det är galet att det ska vara så.

    Ska fundera lite på din strategi. Den är kanske inte så dum.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, det känns lättare på nåt sätt. Min strategi är enkel och tvingar en att utvärdera varje innehav minst två gånger om året. Ta Skanska t ex. För nån månad sen var det dags att fylla på i dem igen. Då ville jag verkligen inte för jag kände att det kommer bli problem för dem framöver. Så jag sålde halva innehavet istället. Huvudsaken är i alla fall att du har en strategi.

      Radera