onsdag 31 oktober 2018

Sålde halva innehavet i Betsson

I måndags gjorde jag slag i saken och sålde lite drygt halva innehavet i Betsson. Det här är nåt jag har gått och klurat på rätt länge. Skulle jag sälja eller behålla? Skulle jag vänta till rapporten eller sälja med en gång? Känslan var ändå att rapporten skulle vara fin och att en bra kursreaktion var att vänta. Så jag landade i att behålla aktierna fram till rapporten. Rapporten var mycket riktigt bra, men den kom på en sur dag så det var ingen riktigt lyft i kursen. Lyftet kom istället nån dag efteråt och sen rapporten har aktien stigit drygt 14 %. I skrivande stund är den upp ytterligare nån procent.

Varför sålde jag då? För att svara på frågan vill jag först besvara frågan om varför jag köpte Betsson från första början. Svaret är tyvärr så banalt att jag hade pengar över under utdelningsvåren 2017 och ville placera dem i nåt med bra direktavkastning... Finns det nån svagare anledning än det eller? Idag tycker jag det är rätt pinsamt att mitt enda kriterium för investering för bara 1,5 år sedan var direktavkastningen. Hur som helst så har jag aldrig haft nån plan med Betsson och det har ju inte varit ett kanoninnehav. I min köpkalender där jag håller koll på vilka innehav det är dags att fylla på i lyste nu Betsson rött, dvs det var dags att fylla på. Men jag ville verkligen inte. Vad är fördelarna Betsson?Efter sänkningen av utdelningen i år så betalar de inte längre ut nån saftig utdelning. Visst Q3-rapporten var fin och jag tror de kan höja utdelningen för nästa år, men jag tror inte att de har kapacitet att långsiktigt höja utdelningen varje år. Inte heller tror jag på någon stor kursresa uppåt. Kursen har redan gått upp mycket på kort tid och jag ser inget som ska kasta kursen upp över 80-90 kr. Dessutom finns det orosmoln i form av oklarheter kring licenser, speciellt på den viktiga nederländska marknaden. Slutligen så har väl ingen missat skriverierna kring hur oetiskt spelbolagen jobbar med att föda folks spelberoende. Känner att jag inte vill vara en del av det, lika lite som jag vill investera i oljebolag.

Så sammantaget tycker jag inte mycket talar för Betsson och tog tillfället att skala av stor del av innehavet. Resten tänker jag att jag säljer av om de stiger över 80 kr eller så åker de ut på samma nivå som förut om de vänder ned igen. Härnäst väntar månadsrapporten för oktober och det ska bli spännande att skriva den för att se hur mycket portföljen har backat.

Edit: Efter jag hade publicerat inlägget stack kursen i Betsson iväg upp till 80 kr och lite grann däröver. Jag passade på att sälja resten av innehavet på 80 kr blankt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar