söndag 29 december 2019

Årskrönika 2019

2019 har varit ett framgångsrikt, men även tufft år. Under året utökades familjen med en person, vår dotter som föddes i somras. Fantastiska kärleksfulla stunder varvas med jobbiga nätter och svårighet att balansera jobb och fritid. Inget nytt under solen alltså för alla som har fått mer än ett barn. På börsen har det gått otroligt bra, men ändå så är jag inte riktigt nöjd. Ett ordinärt indexsparande hade givit bättre avkastning, men så är det. Vissa år går det bättre än index, andra år inte. Det jag tar med mig in i 20-talet är de nya kunskaper om aktiemarknaden jag fått under året. Jag tror inte att man kan bli fullärd på området, men med mer erfarenhet går det säkert att minimera antalet misstag som man gör.

Varför ska man fortsätta att följa Aktieoutsidern även 2020 då? Jag har kanske ingen spektakulär lön och ingen skyhög sparkvot. Min portfölj är rätt liten i jämförelse med många andras. Dock tycker jag att jag symboliserar vad en medelsvensson kan uträtta på börsen. Med en normal lön och regelbundet sparande på en angenäm nivå så kan man komma rätt långt. Du behöver inte ha en lön på 70 000 kr för att investera på börsen eller leva på barkbröd för att spara så mycket som möjligt. Jag har ingen ambition att gå i pension tidigare och leva helt på min portfölj. Mitt mål är att spara för en tryggare framtid, att spara för att se hur långt jag kan nå och för att ta del av gemenskapen på Finanstwitter.

Jag tänkte hylla några personer som stått ut på olika sätt under året. Det finns många att nämna, men för att inlägget inte ska bli så långt så får jag nöja mig med nedanstående kategorier.

Årets twittrare
Finns det nån som är mer passionerad investerare än Investeraren själv, dvs Nicklas Andersson? Med i många sammanhang och alltid lika energisk. Svävar gärna ut en kvart eller två för att reda ut nåt klurigt begrepp. Alltid tillgänglig för diskussioner på Twitter. Fortsätt att inspirera oss även 2020 Nicklas.

Årets bloggare
Om kvantitet skulle likställas med kvalitet så skulle Micke Larsson, a.k.a. Sparo, vinna överlägset. Som tur är har han en hög lägstanivå och med ca 300 inlägg årligen så är nästan vartenda ett mycket läsvärt. Sparo är den enda bloggen som jag helt enkelt måste läsa varje dag. Ämnena är väl inte alltid inom sparande, men det är så uppfriskande att läsa nåt som inte är så politiskt korrekt jämt. Tack för att du förgyller vardagen Sparo.

Årets grattis
En varm gratulation är på sin plats till Kronan till miljonen som i år uppnådde sin efterlängtade miljon. Tar resan slut nu då? Nej, nu påbörjas resan mot miljonerna istället och det kommer säkert gå minst lika fort som det tog att tjäna ihop till den första miljonen. Stort grattis KTM och vi är många som kommer följa dig även framöver.

Årets pensionär
FIRE är alltid ett populärt ämne på finanstwitter och i finansbloggarna. Chansar mest pensionerade sig i våras och flyttade nyligen värmen på Franska Rivieran. Efter ett yrkesliv med höga inkomster och stora utgifter så drar han och frun sig tillbaka med ca 13 miljoner i aktiedepån. Jag önskar CM ett behagligt liv som pensionär i Frankrike och ser fram att läsa om vardagen där.

Årets vänligaste
Jag undrar vad jag har gjort för att förtjäna en sån snäll och vänlig följare som Maud Lindh. Om det bara är en som gillat en tweet eller skrivit något uppmuntrande så är det med största sannolikhet Maud. Jag tror många känner likadant som jag. Tack Maud för att du finns och hoppas att golfen går bra även nästa år.

Härnäst väntar månadsrapporten för december och årsrapporten för 2019. Hoppas ni får en fin avslutning på året och firar av det riktigt ordentligt.

8 kommentarer:

  1. "Ämnena är väl inte alltid inom sparande".

    Men alltid inom ekonomi! Om än med ett nödrop ibland ;-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja, ibland är kopplingen klockren. I andra fall något svagare koppling ;-)

      Radera
  2. Snygg sammanställning och det är såklart svårt att säga emot någon av "vinnarna". Ett tips skulle kunna vara att även länka till de aktuella personerna/bloggarna så kan vi som läser lättare hitta dem. :)

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  3. Fin lista och håller med dig om allt.

    Vilket år du haft. Ska bli kul att fortsätta läsa det du skriver!

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack PB?! Lika vänlig som alltid 😁 ska bli spännande att följa din fortsatta resa med.

      Radera
  4. Ahh, någon gång i framtiden vill vi också bli "årets pensionärer"... längtar :=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, eller hur?! Tror inte jag kommer vara en kandidat förrän om ca 30 år...

      Radera