onsdag 25 december 2019

Uppföljning av mina mål 2019 och nya mål

Snart är 2019 till ända och det är nu dags att titta tillbaka på hur det har gått i år, sett utifrån de mål som jag satte upp i slutet av 2018. Mitt första mål var att göra insättningar till investeringarna på 30 000 kr. Inte ett så högt mål kanske, många kan sätta av betydligt mer än så. Detta avser dock mina egna privata investeringar, slår man ihop det med mitt separata pensionssparande samt det jag bidrar med till familjen så blir det naturligtvis mer. I år har jag, hittills ska jag säga, lyckats sätta av ca 32 000 kr och jag har därmed lyckats upp nå mitt första mål. Kan bli en tusenlapp till innan månaden och året är slut, då jag avvaktar lite tills alla räkningar är betalda ifall det dyker in nåt oväntat. I år har jag dessutom fått ta ett stort ansvar för hushållets ekonomi då frun varit föräldraledig mer än halva året. 2020 kommer någon av oss vara föräldraledig åtminstone fram till september så det kommer hämma insättningarna även nästa år. Dock höjer jag mitt mål något till 35 000 kr för 2020. 

I slutet av 2018 hade jag ett portföljvärde på ca 110 000 kr och satte som mål att uppnå 150 000 kr under 2019. Det skulle visa sig vara lätt som en plätt när börsen i år tog ett glädjeskutt med 30 %. Vid senaste månadsskiftet stod portföljvärdet på drygt 167 000 kr och då även december har varit en starkt positiv månad borde portföljen stå en bra bit över 170 000 kr. Med en positiv börs även nästa år på cirka 5-6 % sätter jag som mål att ha 230 000 kr när 2020 är över. 

Inför 2019 hade jag som mål att nå 7 500 kr i utdelningar. Länge såg det ut som att jag skulle missa målet med några hundralappar som vanligt, men tack vare flera oväntade extrautdelningar kommer utdelningarna i år att landa på knappt 8 000 kr. Inför 2020 får jag utgå ifrån förväntade ordinarie utdelningar och då hoppas jag kunna få in 10 500 kr. 

Mitt sista mål var att utöka den utländska portföljen med minst ett innehav och det kan jag väl säga att jag har misslyckats med. Jag har nya utländska innehav i portföljen, men de har tagit andra innehavs platser och därmed har portföljen inte utökats. Därmed står detta mål kvar även för 2020.

Slutligen så lägger jag till ett nytt mål för 2020. I år har jag börjat med spekulation i liten skala, i form av en tradingportfölj. Målet för 2020 blir att fortsätta med tradingen, växla upp den i värde något och att avkastningen ska slå den vanliga portföljen med minst tio procentenheter. 

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Bra jobbat under 2019.

    Tror de flesta är nöjda med portföljvärdet efter detta år.

    Att lägga undan mer än 30 000 på börsen är bra gjort.

    Hoppas 2020 blir ett lika bra år!

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera