fredag 6 december 2019

Jämförelse kreditkort

Sen en tid tillbaka har jag funderat på att skaffa ett nytt kreditkort. I början på nästa år fyller mitt nuvarande kreditkort, SAS Eurobonus World Mastercard, fem år. Under dessa fem år har vi lyckats spara ihop till över 100 000 Eurobonuspoäng varav vi nu brände 90 000 av dessa på en bonusresa tur och retur till USA för frun och barnen. Nånstans här kände väl jag att "blev det inte mer på fem år?". Att flyga till USA kostar inte så mycket nuförtiden och kortet kostar ändå 400 kr om året plus 100 kr för ett extrakort. Så det var dags att sondera marknaden och se om det fanns bättre kort därute.

Vilken djungel! Det känns som det finns hur många kort som helst. Innan jag radar upp alla kort jag tittat på så ska jag lägga in en brasklapp. Kreditkort funkar bra om du har ordning på ekonomin och inte tänker att det är gratis pengar du spenderar. Med kreditkort får man ändå hela tiden tänka att det är riktiga pengar som man spenderar och som man ska betala inom kort. Vi betalar alltid kreditkortsräkningen varje månad utan undantag och det är ju verkligen att rekommendera om man vill undvika saftiga räntepåslag. För vår del är kreditkort bra när vi är utomlands, vilket vi är ett par gånger om året.

Kort
Årsavgift
Räntefritt
Uttagsavgift
Valutapåslag
Bonus
Reseförsäkring
re:member flex
0
56 dagar
3 %, minst 35 kr
1,75 %
Rabatt i 300 butiker
Ja
Bank Norwegian
0
45 dagar
0 %
1,75 %
Samlar Cashpoints. Poäng kan bara utnyttjas hos Norwegian
Ja
Komplett Bank
0
50 dagar
0 % (ränta!)
1,75 %
1 % på alla köp, 2 % på internet
Ja
Preem Mastercard
0
39 dagar
3 %, minst 35 kr
2 %
0,5 % på köp, drivmedelsrabatt
Ja
Ikano Visa
0
39 dagar
2 %, minst 35 kr
1,5 %
Rabatter 5-20 % i olika branscher varje månad + 1 % rabatt på bensin
Ja
Shell Mastercard
0
30 dagar
3 %, minst 35 kr
2 %
15 öre rabatt per liter bensin, 0,5 % bonus på allt
Ja
Cirkle K Mastercard
0
60 dagar
3 %, minst 35 kr
2 %
0,3 % på alla köp, 15 öre rabatt per liter
Ja
OKQ8 Kreditkort
0
45 dagar
3 %, minst 35 kr
2 %
0,3 % på alla köp, 15 öre rabatt per liter
Ja
Coop
295 kr/extra 95 kr
55 dagar
1,5 %, minst 35 kr
1,75 %
0,5 poäng på alla köp. Kan användas på Coop, till bio, hotell, resor mm
Ja
Ica
324 kr/extra 288 kr
60 dagar
0 kr
1,25 %
?
Ja
SAS Eurobonus Mastercard
395 kr
60 dagar
3 %, minst 40 kr
2 %
10 EP per 100 kr
Ja
Marginalen Traveller
395 kr/extra 0 kr
50 dagar
3 %, minst 35 kr
1,65 %
14 poäng per 100 kr
Ja
Marginalen Gold
195/extra 50 kr
50 dagar
3 %, minst 35 kr
1,65 %
Återbäring på köp
Ja
Collector Easy Living
195 kr
45 dagar
3 %, minst 45 kr
0 %
ingen bonus
Ja
Supreme Card Gold
245 kr
60 dagar
2,97 %, minst 35 kr
1,97 %
0,5 % bonus
Ja

Informationen har hämtats från diverse sidor online som samlar information om kreditkort (det finns många!) och kreditkortsföretagens egna hemsidor. Frågetecknet på ICAs kort är att jag inte lyckats få klarhet i om man får någon extra bonus på köp, men det verkar som om man bara får vanlig ICA-bonus så länge man inte har ett sparande på ICA-banken också.

Detta är bara ett urval av alla kreditkort som finns på marknaden idag. Som synes finns det ett gäng kort utan årsavgift och de lockar ju förstås. Sen finns det några som kostar mellan 200 och 400 kr om året. Står det extra efter årsavgiften avser det om man vill ha ett extrakort till familjen. Alla korten i sammanställningen ger möjlighet till räntefri avbetalning av det man köpt från 30 till 60 dagar. De allra flesta kort har också nån form av uttagsavgift och valutapåslag på köp utomlands samt ett bonussystem. Reseförsäkring ingår i alla kort.

För att hitta ett kort som passade mig så jämförde jag med vad jag har idag och det gjorde väl inte det lättare. SAS Eurobonus World Mastercard är dyrast, har bland de högsta uttagsutgifterna och högst valutapåslag. Å andra sidan kan man ju se det som att det var lätt att hitta nåt bättre. Efter mycket om och men så fastnade jag för re:member flex Mastercard. Dels så är det gratis, vilket då gör att vi sparar in 500 kr om året. Sen så har det lång räntefri avbetalning, om än fyra dagar mindre än Eurobonuskortet. Slutligen har det ett bättre valutapåslag och ett intressant rabattsystem som jag tror kommer vara mer användbart än Eurobonuspoäng. Dock kände jag mig inte riktigt nöjd med vad man får betala utomlands. Så därför har jag också tecknat upp mig för ett P.F.C. kort. Det är ett kostnadsfritt Mastercard som egentligen inte är ett kreditkort. Du sätter in pengar på kortet och sen kan du använda de pengarna som finns på kortet. Gör du uttag utomlands finns det ingen uttagsutgift på uttag upp till 3 000 kr per månad och betalar du med kortet tillkommer inget valutapåslag. Jag tänker att det kortet kommer vi använda utomlands främst och re:member flex i Sverige.

4 kommentarer:

  1. Jag vet att jag svär i kyrkan men AMEX Platinum kan vara ett vettigt alternativ om man reser en del. Visst - absurd årsavgift som nu är 10% än när jag skrev det här gamla inlägget.
    http://ekonomiskfrihet.blogspot.com/2015/05/kreditkort.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var inte billigt! Men om man reser mycket som sagt så är det säkert värt mycket. Får nog vänta ett tag innan jag tillhör målgruppen :-) tack för tipset i alla fall.

      Radera
  2. Har använt kompletts kort några månader nu och måste säga att det funkar bra. Större bokningar via nätet ger 2 % återbäring + eventuell cashback. Inga jättepengar men blir ett par tusen om året utan ansträning....

    / Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, stod mellan dem och re:member. Kul att det funkar bra 🙂

      Radera