söndag 1 december 2019

Förväntningar utdelningar

När det det tredje kvartalet är över och rapporterna släpps så brukar jag sätta mig ned och göra en prognos för utdelningarna nästa år. Då brukar jag kolla på hur det har gått för bolaget under de tre första kvartalen, jämfört med förra året. Sedan tittar jag också på vad bolagets utdelningspolicy säger och hur utfallet har varit. Slutligen granskar jag företagets utdelningshistorik. Utifrån detta försöker jag mig på en kvalificerad gissning om vad varje bolag kommer dela ut. Detta har jag alltså gjort även i år och tänkte presentera vad jag kommit fram till för några populära bolag som jag äger. Oftast är jag något konservativ i mina gissningar då jag anser att det är bättre att bli positivt överraskad.

Castellum höjer från 6,10 kr till 6,50 kr, en ökning med 6,5 %

Handelsbanken håller utdelningen oförändrad på 5,50 kr

Intrum höjer från 9,50 kr till 10 kr, en ökning med 5,2 %

Latour höjer från 2,50 kr till 2,75 kr, en ökning med 10 %

NIBE höjer från 1,30 kr till 1,40 kr, en ökning med 7,7 %

Nobia håller utdelningen oförändrad på 4 kr

Peab höjer från 4,20 kr till 4,36 kr, en ökning med 3,8 %

SEB håller utdelningen oförändrad på 6 kr

Tele2 höjer utdelningen från 4,40 kr till 4,80 kr, en höjning med 9 %

Det som avses här är endast ordinarie utdelning. Extrautdelningar kan man aldrig räkna med. I övrigt kan jag nämna att jag inte räknar med några sänkningar förutom i ett fall och det är SJR in Scandinavia. När det kommer till själva beloppet jag räknar med att få under 2020 så har jag ännu inte sammanställt det. I år blir det ca 7 700 kr och givetvis hoppas jag på att nå 10 000 kr nästa år, men det återstår att se om det är ett för högt eller för lågt mål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar