tisdag 18 februari 2020

Misstag, risk och rikedom

Först måste jag erkänna att jag är inne i en rätt okreativ fas just nu. Trots att tiden finns har jag inte orkat lägga nån större energi på min blogg. Jag har nog tyvärr blivit rätt förslappad när jag inte har nån familj att ta hand om. Dock så är det säkert rätt nyttigt att inte vara produktiv hela tiden och aldrig få ta det riktigt lugnt, så jag sörjer inte det så mycket. Hur som haver så har jag i alla fall orkat läsa lite böcker. Den bok jag håller på med nu är rätt intressant och jag tänkte berätta lite vad jag tänkt på när jag läst den.

Boken är en genomgång av ett antal privata investerare, dvs personer som har haft vanliga kneg men som på ett eller annat sätt kommit in på investeringar och nu dragit sig tillbaka från arbetslivet med x miljoner på kontot. Detta är ju precis det som många i blogg- och twittersfären drömmer om, att en dag stövla in på chefens kontor, säga upp sig och sen leva på portföljens avkastning resten av livet. Även om personernas bakgrund och strategier skiljer sig åt rätt mycket så finns det ändå i varje berättelse vissa saker som går igen.

Det första är naivitet och misstag. Alla är vi barn i början brukar det heta och det är väl rätt naturligt att ingen börjar med något nytt och är proffs redan från första början. Det som ändå är rätt intressant är att många av de idag väldigt framgångsrika investerarna gjorde många misstag i början av sin resa och också förlorade stora summor på de misstagen. Det är säkert rätt vanligt att man i början gör dumma affärer innan man hittar en strategi som funkar. Efter nybörjarmisstagen hittar investerarna en framgångsrik strategi som ger fin avkastning under några och kapitalet stiger kraftigt. Men i de flesta av dessa berättelser så kommer det sen en katastrofal period där kapitalet minskar med hälften eller mer. Det kan vara att investeraren lagt stora summor i ett enda innehav som sedan fallit pladask eller så har det kommit en generell börskrasch. Trots en sådan omvälvande och skakande upplevelse så fortsätter investeraren och blir till slut framgångsrik. Jag tror att en sån smäll verkligen sållar agnarna från vetet. Vissa personer återhämtar sig aldrig, utan vill aldrig se åt börsen igen. Har du dock en tro på dig själv och en vilja av stål så finns det alltså alla möjligheter i världen att fortfarande bli rik trots stora förluster.

Dock måste du ha en god portion tur och ta en stor risk för att bli rik. Investerarna i boken har gemensamt att de nån gång haft riktigt mycket tur och tagit stora risker. Tur kan vara att de tajmade köp och sälj i ett enskilt innehav perfekt eller sålde stora delar av portföljen innan IT-kraschen. Man kan kalla det skicklighet också såklart, men det finns många skickliga investerare där ute som haft oturen att hamna snett i ett innehav. Det är också lätt att i efterhand säga att man visste precis vad man gjorde när man sålde av portföljen på toppen innan finanskrisen, när det kanske i själva verket var för att man behövde ha kontanter till ett bostadsköp just då. När det kommer till risk kan man absolut skapa ett överflöd åt sig själv på sikt genom att satsa på en palett av stabila storbolag. Men de stora pengarna görs på att satsa stort på ett fåtal små bolag som kan växa exponentiellt. Såna satsningar är dock betydligt mer riskfyllda en en portfölj bestående av 20 bolag från Large Cap. Du kan ha gjort researchen, du kan allt om bolaget som du vill satsa på och du tror starkt på dem. Men under tiden det tar för alla andra att inse samma sak kan du åka på svidande förluster som får dig att vackla. I boken nämns bland annat att man alltid ska ligga ett steg före alla andra, men inte tre steg.

Det var mina tisdagstankar. Ibland är det bra att läsa om investeringsstrategier som är motsatt ens egen strategi. Det utmanar hjärnan att tänka i nya banor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar