tisdag 11 februari 2020

Slut på kontot!

Sen jag började se över min portfölj i höstas och avyttra flertalet innehav så har jag hela tiden haft en förhållandevis stor kassa att rör mig med. Innan dess har jag alltid varit fullinvesterad, så det har varit en ny situation för mig. Nu är det dock business as usual igen när likviderna slutligen gått åt. Lite trist givetvis, men pengar är till för att investeras inte för att ligga och skräpa på ett ISK. Dock hade jag gärna haft lite mer pengar att röra mig med nu för att positionera mig inför vårens utdelningar. Därför funderar jag på att öka upp min belåning av portföljen lite grann. Jag har under flera år haft en kredit hos Avanza, men har använt den rätt sparsamt. Krediten har i princip legat still hela tiden även om portföljen ökat i värde. Nu ligger belåningen på blygsamma 2 % och jag kan utan problem dubblera detta. Jag får se hur jag gör, oavsett kommer jag inte öka upp belåningen bara för att jag kan, utan det får ske utifrån när tillfälle erbjuds på börsen.

Idag är annars en starkt positiv dag på börsen och nya stängningsrekord är på väg att sättas. Sen slutet av augusti förra året har börsen gått spikrakt uppåt med undantag för några små tillbakagångar. Vart ska detta sluta frågar man ju sig. Man börjar få den känslan att det endast kan gå uppåt nu och det är en farlig känsla. Det är lätt att tro att man är aktieproffs i en tjurmarknad. Troligtvis kommer det en korrektion snart, det gör det nästan varje år. Men att det skulle vända till en björnmarknad känns avlägset. Å andra sidan kanske det är när det känns som mest avlägset som det vänder, precis det brukar göra på botten.

Rapporterna fortsätter att flöda in under främst denna vecka, men också rätt friskt under nästa vecka. Höjdpunkterna denna vecka är NIBE och Latour. Verkligen inga högutdelare, men det är ändå spännande att se vad utdelningsförslagen blir. De är också mina två bästa innehav sett till kursutvecklingen. Idag var det endast Bufab som rapporterade och det var inte en jättestark rapport. Aktien handlas ned i skrivande stund med 4,5 %. Utdelningen höjdes lite mer än jag hade räknat med vilket var ett positivt besked. Hoppas på positiva utdelningsbesked resten av veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar