lördag 1 februari 2020

Månadsrapport januari

Första månadsrapporten för året är det dags för nu när vi skriver 1 februari. Januari har varit en ganska händelserik månad med nya ATH, virusskräck och faktiskt en Brexit till slut. Sedan senaste toppen har börsen kommit ned lite grann och om Corona biter sig fast så kan vi nog få se ytterligare nedgångar. Utöver det så finns det säkert andra geopolitiska händelser eller konjunkturrapporter som kommer påverka börshumöret framöver, men under bra länge har det känns som att inget riktigt biter på börsen. Handelskrig eller riktiga krig skramlas det om plus än mängd andra saker, men börsen tuffar på uppåt ändå. Det sunda förnuftet säger ändå att nån gång måste det ta stopp ordentligt, genom en korrektion eller till och med en björnmarknad. Den egna portföljen tuffar också på och värdet är nu 181 970 kr, upp från 174 176 kr förra månaden. Över till graferna med mera.

Sparkvot

Lön och andra ersättningar25 289 kr
Paneler97 kr
Amortering1 629 kr
Pensionssparade500 kr
Aktiesparande2 000 kr
Överföring till min fru300 kr
Buffertsparande700 kr
20%

20 % är den bästa siffran sen september. Som bekant är min fru föräldraledig så jag får dra det stora lasset till hushållsekonomin. Jag ser fram emot i höst när vi jobbar heltid båda två och jag kan göda portföljen bättre. Lönen är den normala, fast jag skulle haft några hundralappar till. På nåt konstigt vänster har mitt lönepåslag på 500 kr för min nya tjänst inte kommit med på januarilönen och HR håller på och undersöker. Inte haft tid med paneler i nån större utsträckning, men ska försöka växla upp det nu. Tyvärr har jag i alla tidigare månadsrapporter angett en för hög amortering. När jag var inne vid årsskiftet och såg över lånen så visade det sig att det belopp som jag trodde var ren amortering också innehåll räntekostnader på ett par hundra kronor. Från och med nu blir det dock korrekta siffror. 

Månadens affärer
Köpte 9 st Nobina
Köpte andelar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag motsvarande 300 kr
Köpte 2 st Tryg
Köpte 5 st Peab B
Köpte 4 st Bufab
Köpte 2 st OEM International B
Sålde 27 st STAG Industrial Inc
Köpte 8 st Total SA
Köpte 2 st Klövern pref
Köpte 2 st Corem Property Group Pref
Köpte 8 st Toronto-Dominion Bank
Köpte nytt tradinginnehav
Köpte 2 st Castellum
Köpte 6 st Gränges
Köpte 20 st CapMan

Det blev faktiskt en hel del köp i januari och även ett stort sälj. Min kassa har minskat ytterligare och tanken är väl att allt ska vara investerat innan utdelningarna i vår. Jag avvaktar dock ett gäng årsrapporter kommande veckor innan jag köper mer.

Kontoutveckling
Börjar året rätt starkt med ett fint försprång till index. Nästan varje dag har jag slagit index med 0,2-0,3 procentenheter och det är rätt roligt. Jag hoppas givetvis att denna utveckling fortsätter. 

Ännu bättre gick det för utländska portföljen, även om mina två nya innehav verkligen inte har rosat marknaden. Jämförelsefonden SPP Aktiefond Global A gick dock upp 2,78 % så försprånget blev här bara knappt en procentenhet. Flikar in att tradingportföljen gått ännu bättre med 7,98 %, men den är ju så liten så det är väl inte så mycket att visa upp. 

Utdelningar
Genworth MI Canada 226,95 kr
STAG Industrial Inc 25,84 kr
Tryg 82,85 kr
ALM Equity Pref 90,30 kr
Klövern pref 30 kr
Corem Property Group Pref 30 kr
Kameo 38,16 kr
EPR Properties Inc 24,10 kr

Totalt 548,20 kr i januari. Det är mer än en fördubbling mot förra året och här hjälper ju Genworths generösa extrautdelning till väldigt mycket. Nästa vecka blir spännande då jag för första gången ska få tillbaka utländsk källskatt. Jag kommer inkludera det i sammanställningen för februari eftersom jag alltid redovisar nettoutdelningarna, dvs de pengar jag faktiskt får in på kontot. Nästa vecka kommer också ett stort gäng årsrapporter och jag har flera inlägg planerade. Så mycket att se fram emot alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar