söndag 2 februari 2020

Pensionssparandet 2019

I det här inlägget tänkte jag visa hur det har gått för mitt pensionssparande under 2019. Vid sidan av mina investeringar i aktier så kör jag också ett automatiskt sparande i fonder på 500 kr/månad. Tanken med det sparandet är att det ska vara pengar till när jag blir gammal och inte jobbar längre. Jag brukar säga att mitt aktiesparande är pengar som inte finns i min värld längre. Det är inte pengar jag kan köpa nåt för eller använda på något sätt. De ska ligga där och bara växa år efter år. Dock är jag rätt aktiv med de pengarna och har daglig koll på hur det går samt gör förändringar. Pensionssparandet däremot är ännu mer anonymt för mig. Det är nåt som bara rullar på automatiskt månade efter månad, år efter år. På sin höjd kan jag gå in och byta fond nån gång per år, men mer ansträngande än så är det inte. Jag räknar heller inte in de pengarna i den uppföljning jag gör av portföljen varje månad. Sparandet ska sköta sig själv och jag får inte ta ut några pengar förrän jag uppnått rätt ålder. Förhoppningsvis kommer det bli en bra slant för att sätta guldkant på tillvaron som pensionär.

I nuläget är mina fonder LF Global Indexnära, LF Sverige Indexnära och LF Tillväxtmarknad Indexnära A. Jag har inte gjort några ändringar i fonderna under 2019. 250 kr sätts in i globalfonden, 150 kr i Sverigefonden och 100 kr i tillväxtmarknad. För ett år sen var värdet på pensionssparandet 32 760 kr och sista december 2019 var det 50 019 kr. Under året har jag satt in 6 000 kr och därmed är resterande knappa 12 000 kr avkastning. Förra året stod total avkastning på 10 %, medan den nu har hoppat upp till 40 %. Förra året gjorde jag en uträkning av vad jag kunde räkna med om jag fortsätter investera 500 kr i månaden i 30 år med en årlig avkastning på 7 %. Slutbeloppet blev då knappt 850 000 kr och det innebar att jag skulle kunna få ut 2 800 kr i månaden under 25 års tid. När jag gör samma uträkning idag, med 29 år istället och nuvarande kapital så har det hoppat upp till 900 000 kr och ett uttag på 3 000 kr per månad i 25 år. Inte fy skam för en ynka femhundring varje månad eller hur?

8 kommentarer:

  1. Startade en traditionell pensionsförsäkring 1988 ..2 t i mån numera 3t avgiften följer index.Värde vid årskiftet 2.6 milj..du kommer lyckas betydligt bättre än de förvaltare som skött mina insättningar ��fortsätter trots att avdragsrätten är borttagen ..dryga 4 år kvar till 65..så med lite tur landar slutresultatet på 3.5 milj efter 36 års sparande ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt! Måste kännas härligt med en sånt otroligt tillskott till pensionen 😁 kommer säkerligen höja avsättningarna några gånger under årens lopp, men just nu är jag nöjd.

      Radera
    2. Sista 3 åren har det varit 10-% i återbäringsränta sänktes vid årsskiftet till 5%..Tyvärr.Självklart kommer det göra min vardag lite lättare än för de flesta..

      Radera
  2. Hej!
    Låter som ett perfekt tillskott till pensionen. 3 000kr per månad att fixa lite guldkant i tillvaron.

    Bara funderar lite på ditt val av globalfond. Varför väljer du inte Avanza globalfond. Billigare och är väl iprincip samma innehav.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, det kommer säkert bli bra i slutändan. Varför jag inte har den fonden har att göra med att jag inte kan välja fonder från Avanza hos min bank.

      Radera
    2. Okej, så detta sparande är inte hos Avanza. Du använde väl Avanza till ditt "vanliga" sparande.

      Radera
    3. Ja precis, det ligger hos min vanliga bank. Hade de legat hos Avanza hade jag sett det varje dag och kanske lockats till fler transaktioner.

      Radera
    4. Haha, ja det har du nog rätt i.

      Radera