torsdag 27 februari 2020

Rapportsäsongen och börsoro

Jaha, nu var det ett tag sen jag skrev några rader på bloggen igen. Mycket har dock hänt sen sist. Rapportsäsongen är i princip avslutad, det är bara Nobina och Lagercrantz som är kvar men de har brutet kalenderår så där får jag vänta lite till på bokslutet. Sen är ett par utländska innehav också som är kvar. Jag får ändå ge ett gott betyg till årsrapporterna och speciellt utdelningsförslagen. I många fall har det blivit precis som jag prognostiserat, i vissa fall har det blivit bättre än förväntat och i ett par fall så blev det sämre. Endast en sänkning av ordinarie utdelning blev det och det var SJR som stod för den. Tyvärr blev sänkningen rätt kraftig och värre än vad jag hade förväntat mig. Ett par som annars överraskade positivt var Tele2 och Softronic som båda höjde ordinarie utdelning betydligt mer än jag hade räknat med. På det stora hela är jag väldigt nöjd nu när bokslutssäsongen går mot sitt slut.

I övrigt är det väl oundvikligt att inte nämna det som pågått under veckan, nämligen virusskräcken som sänkt börserna världen över. Värt att nämna är ju att börserna sjunkit från mycket höga nivåer, när börserna snabbt avancerat uppåt senaste månaderna. I skrivande stund har Stockholmsbörsen fallit tillbaka mot nivåer som senast sågs i oktober-november. Det är en nedgång med knappt 11 % från toppen och om det står sig dagen ut, det gjorde det inte igår, så befinner vi oss inne i en korrektion. En korrektion är när börsen gått ned 10 % från senaste toppen. Ännu en bit kvar till björnmarknad på -20 % alltså, men i denna takt så kommer den redan nästa vecka. Kanske inte så troligt att det inträffar, men man vet aldrig.

Själv har jag ännu inte sålt eller köpt några aktier sen raset inleddes. Dels har inte tyckt att kurserna kommit ned på aptitliga nivåer ännu. Latour till exempel skulle behöva tappa ytterligare 15 % innan de är nere på samma nivå där jag gjorde mitt senaste köp i höstas. Vad talar då för att det negativa börsklimatet ska lätta? Mja, det ser väl inte jätteljust ut på den fronten i närtid om man säger så. Spridningen av Corona fortsätter till alltfler länder även om det verkar lugnat ned sig i Kina. Alltid i såna här orostider så blir det stor volatilitet och det är lätt att köpa eller sälja bort sig. Börsen kommer både gå upp starkt, men också tappa kraftigt. Jag tror ändå att nedåtriktningen kommer bestå ett tag till. Som vanligt förordar jag att sitta still i båten. Du behöver inte sälja hus och bil för att kasta in på börsen bara för att den sjunkit några procent. Men du ska heller inte sälja hela portföljen i panik. Pengarna som du har där är ju inte pengar du ska använda inom fem år ändå, eller hur? Jorden går troligen inte under den här gången heller och skulle den mot förmodan göra det så har du större bekymmer än en blödande aktieportfölj. Nu när det gått ned mer än 10 % kan du börja köpa lite om du har likvider, men bränn inte av allt på en gång. Det kommer säkert bättre lägen under veckorna som kommer.

2 kommentarer:

  1. Trist med nedgång såklart men än är jag inte orolig.
    Köper när lönen kommer som vanligt.

    Det rullar på i upp och nedgång.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera