onsdag 29 augusti 2018

Nytt innehav: CapMan

Lönen har kommit och redan flugit iväg till olika konton. Återigen börjar jag längta till nästa lön. Nästa månad kan dock bli extremt tuff för oss. Efter lägenhetsköpet gapar kontona tomma och vi har inte hunnit bygga upp nån buffert. Likväl så har vi bokat flygbiljetter till vinterns långresa till min frus hemland, en kär gammal tradition. Förhoppningsvis löser det sig med betalningen nästa månad, men i värsta fall får jag väl sälja preffar. Allt har liksom kommit på en gång nu den här månaden och nästa, vilket belyser vikten av att ha en buffert för oförutsedda händelser.

Denna månad kände jag ändå att vi ska klara av så jag avsatte 10 % av lönen till aktieköp. I snabb följd fyllde jag på i mina befintliga innehav Tryg, Amasten Pref och Axfood. Alla tre lyste rött i min lista över innehav, vilket betyder att det har gått 6 månader eller mer sen jag fyllde på senast. Min tanke är att regelbundet fylla på i mina innehav under året och det hjälper min lista mig med. Kan väl inte påstå att jag var speciellt sugen på att köpa aktier i just de innehaven, med tanke på att de alla ligger nära ATH. Men, ett nytt innehav gjorde också entré i portföljen i fredags. Efter att ha haft blicken riktad österut ett kort tag gjorde jag slag i saken och köpte mitt första finska innehav.

CapMan är ett private-equity investmentföretag som startade 1989. Ett private-equity investmentföretag samlar kapital från institutionella investerare i private-equity fonder. Fonderna investerar sen i olistade bolag, ofta genom att ta en kontrollerande del av företaget. Värdeskapandet kommer vanligtvis från tillväxt och ökad lönsamhet. CapMan delar i dagsläget ut 0,11 EUR/år och det motsvarar en direktavkastning på långt över 6 %. Bolaget har höjt utdelningen fem år i rad med en utdelningstillväxt på mellan 16-50 %, årligen. Rätt hyfsad ökning. En sak jag gillar med CapMan är deras nyantagna utdelningspolicy som säger att de ska öka utdelningen årligen. Det är inte många företag som har en sån intressant policy. Kursmässigt har det gått rätt bra de senaste 5 åren, men zoomar man ut lite så blir bilden en annan. Fram till finanskrisen hade den en bra utveckling, men efter densamma har det gått betydligt knackigare. De är fortfarande långt från toppen som nåddes i juli 2007.

Jag tror inte CapMan kommer bli någon kursraket, men hoppas att de håller vad de lovar sett till ökande utdelningar och ökande lönsamhet/tillväxt. Snart är augusti slut och det innebär att en månadsrapport är på ingång. Ska bli kul att se vad portföljvärdet stannar på efter denna uppgång som aldrig tycks ta slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar