lördag 30 november 2019

Månadsrapport november

Vilken månad! Det var länge sedan jag gjort så många transaktioner under en månad och speciellt så många försäljningar. Nu kommer det dock lugna ned sig på säljsidan framöver, men eftersom jag har extremt mycket likvider (relativt sett) så kommer det säkerligen bli en del köp i december. Frågan är bara vad? Börsen står högt och många innehav ligger på ATH. Det blir nog att gå försiktigt fram framöver. Portföljen gick bra även denna månad och ökade från 161 142 kr till nya rekordet 167 205 kr. Dags att titta på detaljerna!

Sparkvot

Lön och andra ersättningar25 048 kr
Paneler0 kr
Amortering1 746 kr
Pensionssparade500 kr
Aktiesparande1 500 kr
Överföring till min fru300 kr
Buffertsparande600 kr
18%
En något förbättrad sparkvot jämfört med förra månaden, men fortfarande dålig i jämförelse med tidigare. Jag har denna månad valt att satsa på att öka upp privat- och sparkontona istället för att föra över mer till aktierna. Dels har jag redan väldigt mycket likvider, men främst så beror det på att vi har mycket utgifter just nu. Dessutom så har balansräkningen som jag gör varje månad nu visat att kassan sjunker månad för månad, medan det långsiktiga sparandet ökar starkt. Bättre att bygga buffert nu alltså. Dock räknar jag inte de pengarna som ett sparande då jag vet att en stor del av dem kommer ryka nästa månad när en resa ska betalas. En helt vanlig lön efter lönerevisionen utan avdrag eller tillägg. Panelerna ligger jag rätt lågt med, finns helt enkelt inte så mycket tid eller ork till det. 

Månadens affärer
Köpte 4 st OEM International B
Köpte 4 st Biotage
Köpte 2 st Intrum
Sålde 24 st Axfood
Köpte 3 st Lagercrantz Group B
Köpte 7 st Peab B
Köpte 3 st Castellum
Sålde 987 st ABG Sundal Collier Holding 
Köpte ett nytt innehav motsvarande 589 kr till Tradingportföljen
Köpte 6 st SEB A
Köpte 6 st Handelsbanken A
Köpte andelar motsvarande 100 kr i Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Köpte 8 st Bufab
Sålde 188 st Björn Borg
Köpte 5 st ALM Equity Pref
Köpte 5 st Gränges
Köpte 16 st SJR in Scandinavia B
Tecknade ett nytt lån på Kameo för 500 kr

En diger lista av köp och sälj. Tre innehav såldes av och ersattes av tre nya. Utöver det så har det blivit en del påfyllning i befintliga innehav. Trots det sitter jag ändå på en kassa på ca 7 %. Som sagt kommer jag inte kasta mig på köpknappen bara för att det finns pengar att spendera, men några köp i december lär det bli. 

Kontoutveckling
Hej o hå, en bra månad för en gångs skull! Svenska portföljen presterade som synes hela två procentenheter bättre än index och det var välbehövligt. Tyvärr kommer jag ändå få storpisk på helåret då jag ligger sju procentenheter bakom. Kan det bli nåt liknande i december får jag väl ändå vara nöjd. Svårt att vara missnöjd när portföljen gått upp knappt 23 % i år. Blir det tomterally måntro eller blir det en repris från förra året?

Lika muntert var det inte i utländska portföljen som i princip stod still. Min jämförelsefond SPP Aktiefond Global A gick upp 0,85 %. 

Utdelningar
ABG Sundal Collier Holding 149,72 kr
Rottneros 479,50 kr
EPR Properties Inc 24,52 kr
STAG Industrial Inc 26,29 kr
Genworth MI Canada Inc 52,99 kr

Hela 733,02 kr denna trista och grå novembermånad lyste upp tillvaron. Målet för 2019 är uppnått och det är dags att titta på möjligheterna för 2020. I december blir det väl nån hundring till. 

Nu kör vi sista biten av 2019 innan vi blickar fram mot 2020!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar