måndag 7 augusti 2017

Bokrecension av Insiders

Idag tänkte jag försöka mig på att recensera en bok som jag precis läst ut. Den heter Insiders (passande nog, med tanke på min bloggs namn) och är skriven av ekonomijournalisterna Annelie Östlund och Per Agerman. Den är från 2010, så den har några år på nacken, men bor man i en liten småstad finns det inte direkt en uppsjö av böcker om ekonomi på det lokala biblioteket. Men det gör inget om ämnet är intressant. Boken är ett reportage, baserat på förundersökningsmaterial och egna intervjuer. Den handlar om hur det går att göra stora pengar på att ha rätt kontakter, tillgång till information och ett flexibelt samvete.

Boken är uppdelad i tre delar: Aktieägarnas bästa vän; All in och Jakten. Den första delen handlar om Aktietorgskungen som i rask takt introducerar flertalet bolag på börsen med kursrusningar som följd. Problemet är bara att de är luftslott, uppumpade med löften om miljonkontrakt och kreativ bokföring. Den andra delen handlar om kompisarna, som i pressen senare blir kallade Cevianmannen, Nordeamannen och Pokerproffset och deras otroligt vältajmade och lukrativa aktieaffärer, baserade på insiderinformation. Den sista delen beskriver sedan Ekobrottsmyndighetens jakt på dessa suspekta individer och deras kompanjoner.

Den första delen tilltalade mig inte väldigt mycket. Jag kände att beskrivningen av Aktietorgskungens bakgrund samt hans skumma affärer låg lite utanför mitt intresseområde. I den andra delen hettar det dock till och det blir riktigt spännande när man får följa barndomsvännernas aktieaffärer som bara blir större och större. Även den sista delen är intressant och rafflande, ända fram till sista sidan där boken abrupt slutar i ett stort antiklimax. På det hela tycker jag att boken är läsvärd, men det snöpliga slutet drar ned betyget ordentligt.