söndag 27 augusti 2017

Köpfest och döden närmar sig

I fredags landade lönen på kontot, om än i reducerad form och sen får jag ingen föräldrapenning heller denna månad. Så lite tråkigt, men jag förde ändå över ungefär lika mycket som jag brukar nuförtiden till mitt ISK. Eftersom värderingarna har kommit ned en del generellt och en hel del i några av mina innehav så brände jag alltihopa idag utan problem. Senaste tiden har det annars varit tvärtom, att jag suttit på pengarna ett tag och sedan tvingat mig att köpa de minst dåliga alternativen.

Det blev först en post i Skanska. Senast jag köpte i Skanska stod de betydligt högre, men efter en lite sämre period och sedan en vinstvarning som grädde på moset så hittar vi nu Skanska runt 175 kr. Det är en mycket attraktiv nivå för ett köp anser jag. Skanska är ett kvalitetsbolag som ror hem order efter order och är en stabil utdelare.

Sedan blev det en post i Nibe. Nibe har jag skrivit lite om tidigare i samband med deras rapport. De har tagit stryk sedan de lämnade sin positiva långsiktiga trend och kursen sköt upp i himlen i våras och sedan lika fort föll igen. Rapporten togs emot negativt och vi hittar Nibe runt 72 kr idag. Också det är en attraktiv nivå för ett tillväxtbolag som kommer öka omsättning och vinst i många år framöver.

Efter det köpte jag lite Betsson också. Som jag har bestämt så ska jag, förutom att köpa aktier i de bolag som jag köpte för längst sedan, också köpa aktier i ett av mina minsta innehav varje månad. Betsson är ett av mina fem minsta innehav och jag tycker att de är undervärderade.

Slutligen blev det fler Rottneros. De har gått ned en hel del pga dollarförsvagningen och en lite svag rapport. Därmed har de kommit ned på en bra nivå och en rejäl kurspotential finns. Det tillsammans med en fin direktavkastning gör dem till ett, i mitt tycke, bra köp.

Det var månadens köp, får se om det blir något mer innan nästa löning. Men vad menade jag med att döden närmar sig, som det står i inläggets rubrik? Jo, jag kollar en del på teknisk analys. Inte så mycket i enskilda aktier, men istället på börsen som helhet. Jag vill veta den långsiktiga trenden och hur börsen troligen kommer röra sig på kort till medellång sikt. Det är ju inte så kul att köpa på toppar. Hursomhelst, inom teknisk analys finns det något som kallas för dödskors. Ett dödskors är en tydlig signal på att den långsiktiga trenden har slagit om till att vara negativ. Ett dödskors inträffar när den medellånga trenden (den svarta linjen som representerar ett medelvärde för 50 dagar) skär igenom den långa trenden (den röda linjen som representerar ett medelvärde för 200 dagar).


Det signalerar att trenden har blivit negativ och att det framöver kommer vara fallande kurser och pessimism som dominerar börsen. Nu är vi inte där ännu, men som ni ser så drar vi närmare den tidpunkten för varje dag. Jag kommer inte ändra min strategi så speciellt mycket, men jag kommer vara beredd på att storhandla när det rasar som värst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar