torsdag 17 augusti 2017

Rapport Rottneros


Torsdag idag och ett gäng delårsrapporter från börsbolagen släpps. Själv har jag inget bolag som rapporterar idag. Igår släppte dock Rottneros sin rapport för årets andra kvartal. Det var en munter läsning tyckte jag då de förbättrat sig på alla rader jämfört med förra årets andra kvartal. Produktionsrekord har de också slagit, i sina bruk, trots ett oplanerat produktionsstopp en period. Rottneros är verksamt inom pappersindustrin och är ett av de mest dollarkänsliga bolagen på hela börsen. Pappersmassapriserna är i dollar, vilket betyder att de får ut mer när dollarn står högt jämfört med kronan och mindre när dollarn står lågt. Dollarn har tappat en hel krona i värde på kort tid och det är inte positivt för Rottneros. Vi är också inne i det tredje kvartalet nu och det brukar vara ett svagt kvartal för bolaget eftersom de alltid har planerade underhållsstopp i sina bruk då. Det påverkar starkt resultatet. Men jag är fortsatt positiv till företaget på lång sikt. De har en fin direktavkastning, 5,67 %, och delar ibland ut bonusar. Jag gillar också deras satsning på att ta bort flaskhalsar i produktionen för att öka densamma och den nya satsningen på en kommersiell produktion av fibertråg (en typ av bioförpackning). Jag känner mig redo att göra ett köp av fler aktier i Rottneros inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar