fredag 18 augusti 2017

Rapport Nibe och Björn Borg

Ytterligare en riktigt sur dag på börsen. I min portfölj var det ännu mer rött. Idag rapporterade mina medelstora innehav Nibe och Björn Borg. För Nibe kan man i korthet säga att resultatet inte matchade förväntningarna och aktien föll över 6 procent. Men Nibe utvecklas fortfarande starkt och växer både organiskt och genom förvärv. Jag började köpa Nibe i samband med deras nyemission som genomfördes på grund av att de behövde pengar till ett förvärv. Kursen är snart nere i min GAV (genomsnittligt anskaffningsvärde) och jag kan absolut tänka mig att göra ett nytt köp på dessa nivåer. Direktavkastningen är kass, endast drygt 1 procent, men Nibe har inte råd att dela ut pengar till höger och vänster. De behöver behålla pengarna för att växa och ta över världen.

För Björn Borg är jag mer orolig. Det har länge varit prat om att när Björn Borg inte längre får royalties för att företaget använder hans namn så kommer resultatet att skjuta i höjden. Ja, nu är vi där, han får inte längre pengar för sitt namn, men ändå så är första halvårets resultat betydligt svagare än förra årets första halvår. Omsättningen ökar, men man går faktiskt minus i kvartalet. Ett företag som inte tjänar pengar överlever inte länge. Dock verkar det andra kvartalet vara svagt alla år. Vi får se vad som händer framöver. Jag köpte en post så sent som i juni så det är inte dags att köpa igen på ett tag. Efter nästa kvartalsrapport vet jag mera och kan agera därefter.

Annars kan man säga att det ser dystert ut framöver. Jag kollar en del på teknisk analys och där ringer varningsklockorna för fullt. Efter att stadigt klättrat uppåt sen förra sommaren har det nu vänt och ett trendskifte ser ut att vara på väg. Normalt skulle jag kasta mig över en del aktier nu som sjunkit i värde en hel del. Men det finns faktiskt inga tecken på att kurserna plötsligt ska stiga igen den närmaste tiden. Gör de det kommer det endast vara en kortare uppstuds. Så därför väntar jag tills löningen kommer och gör mina köp då eftersom det troligen kommer vara ännu lägre kurser då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar