söndag 6 augusti 2017

Kanadensiska aktier

Mitt nyaste tillskott bland innehaven är det kanadensiska bolaget Genworth MI Canada. Jag ville ha ett kanadensiskt bolag, men visste inte vilket jag skulle välja. Jag började då med att ta fram en lista på ett tjugotal bolag som kunde vara intressanta. Bolagen hittade jag bland de med högst direktavkastning eller som var kanadensiska dividend aristocrats. Jag sållade sedan bort de bolag med lägst direktavkastning, dvs under 4 %. Nästa steg var att göra mig av med de bolag som haft sämst kursutveckling de senaste 5 åren. Hade jag gjort detta för ett år sen hade jag säkert valt bolaget med högst direktavkastning utan tvekan. Men jag har gått ifrån det tankesättet att jaga bolag med högst direktavkastning och istället tänka på totalavkastningen. Om ett bolag delar ut 7 % årligen, men inte höjer utdelningen och sedan backar kursmässigt 10 % årligen då har man ju faktiskt gått minus istället.


Efter utsållningen fanns det 6 bolag kvar att välja mellan. Hur skulle jag välja vilket som var värt att satsa på? Eftersom jag alltid har varit tyckt om att göra listor och sätta poäng på saker så bestämde jag mig för att poängbedöma bolagen i olika kategorier. Kategorierna blev direktavkastning, utdelningshöjning sen 2010, kursutveckling senaste 5 åren och bransch. Nedan följer en sammanställning av resultatet med en kort presentation av bolaget.


Första plats: Genworth MI Canada, Kanadas största bolag inom mortage insurance, dvs produkter som tillåter privatpersoner som saknar hela insatsen att ändå kunna köpa sina hem. Direktavkastningen är på 4,97 % och de delar ut kvartalsvis. De har ökat sina ordinarie utdelningar mest sedan 2010 och har även betalat ut två extrautdelningar under den tiden. De har haft näst bäst kursutveckling och jobbar i en bra bransch (med bransch menar jag om det är en framtidsbransch som jag tror kommer vara framgångsrik även framöver).


Andra plats: Brookfield Renewable Partners LP, stort bolag inom förnyelsebar energi i Nord- och Sydamerika och även i Europa. Bäst DA på 5,56 % som delas ut kvartalsvis. Har höjt utdelningarna nästan lika bra som Genworth, har utvecklats bra på fem år och opererar i en mycket intressant bransch.


Tredje plats och en bit i från toppduon: Algonquin Power & Utilities Corp, också verksamt inom förnyelsebar energi. DA på 4,40 % och utdelningarna kommer kvartalsvis. Har höjt utdelningarna lite sämre än Brookfield, men haft en bättre kursutveckling.


Fjärde plats, inte långt från Algonquin: Enercare, som säljer produkter inom bl a uppvärmning och vattenbehandling. DA på 4,64 %, månatliga utdelningar. De har varit sämst på att höja utdelningen bland bolagen som jag kollat på, men faktiskt haft den bästa kursutvecklingen. Det som drog ned totalbetyget var att de i mina ögon är lika NIBE, som jag redan har.


Femte plats: Emera, ytterligare ett bolag som sysslar med förnyelsebar energi. DA på 4,43 %, kvartalsvis utdelning. Hygglig utdelningshöjning, men sämst kursutveckling. Intressant bransch.


Sjätte plats: BCE, Kanadas största telekomföretag. DA på 4,54 %, kvartalsvis utdelning. Näst sämst utdelningshöjning, näst sämst kursutveckling och inte verksamt i någon spännande bransch.


Där har ni min högst personliga och icke-vetenskapliga sammanställning. Hoppas att ni får nytta av den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar