onsdag 9 augusti 2017

Min hittills bästa affär

Onsdag idag och börsen är rätt så sur på grund av geopolitisk oro. Känns ju onekligen som att en väpnad konflikt kommer allt närmare. Hur börsen skulle reagera på fallande bomber är svårt att sia om, men tror knappast att det skulle tas emot med jubel.

Min egen portfölj står emot nedgången relativt bra, vilket jag noterat att ofta är fallet. Vid nedgång är min portfölj oftast mindre ner än börsen som helhet, men vid uppgång hänger den inte riktigt med. Jag antar att det är fördelen med att ha en diversifierad portfölj som tål börsens svängningar.

I ett tidigare inlägg teaseade jag om att jag skulle berätta om min bästa aktieaffär. Jag var ung, hade precis gått ut gymnasiet, samhällsvetenskaplig linje med ekonomisk inriktning. Under studieåren hade jag läst en kurs i aktiekunskap och vi hade lekt lite med aktiehandel där. När jag tog studenten hade jag dock aldrig handlat med aktier på riktigt, men hade samlat ihop ett litet kapital. En vanlig artonåring hade väl säkert festat upp pengarna, rest eller spenderat dem på teknikprylar. Jag har dock alltid varit ytterst sparsam med mina pengar och nu hade jag alltså en slant som jag inte visste vad jag skulle göra med.


I samband med detta hade Ericsson gått på pumpen rejält och kursen var nere på sällan skådade bottennivåer. På den tiden var Ericsson börsens största bolag och det var otänkbart, i alla fall för mig, att de skulle gå omkull. Därför tyckte jag att det var ett safe bet att lägga gå in i Ericsson på de nivåerna. Sagt och gjort gick jag till mitt bankkontor, uppgav mitt ärende och fick fylla i lite papper (jag vet, låter som om det var typ 30 år sedan, men ungefär 15 var det i alla fall). Sedan kunde banken inom kort köpa aktier för drygt 10 000 kr till kursen 5,70.

Efter det lät jag tiden ha sin gång. Jag började plugga på högskola och hade inget behov av pengarna eftersom jag levde ganska snålt. Fyra år senare när jag hade pluggat klart behövde jag dock pengarna eftersom jag skulle bo utomlands några månader hos min flickvän (senare min fru) som jag hade träffat på skolan. På fyra år hade kursen tuffat på bra och jag kunde hämta ut drygt 50 000 kronor. Pengarna var också till stor hjälp när jag kom tillbaka till Sverige och var arbetslös ett halvår. Så min spekulation räddade mig verkligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar