måndag 15 januari 2018

Semestern sjunger på sista versen

Sedan mitten på december har jag och min lilla familj befunnit oss på semester/föräldraledighet i min frus hemland. Nu är det dock ”bara” två veckor kvar. Var sak har sin tid, och även om det har varit skönt att vara ledig i ett varmt land så känns det också bra att komma hem och återgå till det normala. Dock ska lillan börja på förskola och både jag och min fru ska jobba heltid, vilket inte skett på ett bra tag nu. Så det blir inte som vanligt, men nånting nytt och förhoppningsvis nånting bra. Känns konstigt att vårt barn ska tas om hand av någon annan än oss större delen av dagen framöver. Men that's life antar jag.

Även i portföljen är det semester känns det som. Efter en transaktionsintensiv höst och december så är det total stiltje. Det enda som hänt är att jag fått in några utdelningar. Jag sitter och funderar på om jag ska öka belåningen i portföljen inför utdelningenssäsongen. Just nu har jag bara använt några hundralappar av krediten, men skulle vilja öka det till några tusen. Jag är dock inte så övertygad om att det är det smartaste. Tanken har alltid varit att jag ska använda krediten i lägen när det är som baissigast, när alla andra säljer.

2016 var det två sådana tillfällen, i februari och i samband med Brexit. I februari 2016 var det riktigt surt och det kändes som om det inte kunde gå annat än ner. Brexit å andra sidan, där small det till nedåt rejält men sen studsade det tillbaka rätt snabbt. Efter det har det i princip varit uppåt med några mindre pauser. Vid båda tillfällena hade jag dock inte min kredit redo.

När jag började skriva den här bloggen så var ett av motiven att den skulle vara ett hjälpmedel för mig att sortera mina tankar. Under tiden jag har skrivit det här inlägget så har jag kommit fram till att jag i nuläget ska använda krediten sparsamt. Tack bloggen för hjälpen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar