söndag 28 januari 2018

Tillbaka till verkligheten

Idag bär det av hemåt efter nästan sju veckors ledighet i min frus hemland. Jag återvänder hem nästan lika vit som när jag kom hit, men med extra kilon runt midjan. Blek och fet alltså, verkligen en vinnande kombination. Trugande släktingar ligger bakom en del av viktökningen, men det är såklart jag själv som bestämmer vad jag stoppar i munnen. Tyvärr har jag släppt alla spärrar och det har varit rena motorvägen ner i magen där den ena läckerheten efter den andra har försvunnit. I princip noll träning har jag mäktat med också. Nu ska det bli andra bullar! Nyttig hemlagad mat och regelbunden träning ska nog reda upp situationen så småningom.

Lönen denna månad var något mager, pga föräldraledighet, men jag fick ändå mer än jag räknat med så jag kunde sätta över en hyfsad slant till mitt ISK. Om det inte dyker upp nåt oväntat kanske jag kan föra över några hundra till senare i månaden. Än så länge har jag dock vilat på hanen mestadels. Jag vill invänta årsrapporterna och förslagen till utdelning innan jag fattar köpbeslut. Det finns några alternativ tillgängliga för mig att investera i denna månad, som till exempel SEB och Axfood, men jag avvaktar som sagt. Det enda som jag köpt hittills var lite Spiltan Aktiefond Investmentbolag och 1 Intrum.

Rapportsäsongen har dragit igång. Danska Tryg rapporterade lite svagare än väntat och sänkte också den extrautdelning de tidigare aviserat något. Den ordinarie utdelningen lämnades också oförändrad. De ska köpa ett annat stort danskt försäkringsbolag och det kan ha påverkat lite. Castellum låg väl i linje med förväntningarna och höjde som väntat utdelningen för 20:e året i rad. 5,30 kr ska de dela ut, uppdelat på två tillfällen. Lagercrantz Group rapporterade för det tredje kvartalet ett resultat som var svagare än väntat, men ändå förbättring från förgående år. Aktien sjönk ganska mycket både dagen för rapport och dagen efter. Jag är inte orolig för dem och kan tänka mig en liten ökning inom kort. Nästa vecka rapporterar HiQ, SEB och Skanska.

4 kommentarer:

  1. Ha ha, jag älskar bloggare som vågar bjuda på sig själva! skrattade gott om din beskrivning av dig själv :-) Nästa vecka ska jag själv bort och köpa ett gymkort, Vi har bra förmåner från företaget så jag får ett årskort gratis, friskvård kallas det. Flax för mig annars hade jag nog inte gjort det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Procentpanik. Tack för kommentaren! Hehe, ja den var inte smickrande men ärlig. Jag ska köra regelbundet nu på gymmet som finns på jobbet. Finns inga undanflykter! Vi har också friskvårdsbidrag, som jag dumt nog inte utnyttjade förra året. Det ska jag använda i år om det så är på massage.

      Radera
  2. Haha - likt procentpanik ovan så bjöd du mig på ett gott skratt. Tack för inlägget!

    Mvh,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att mitt midjemått och min vithet kan glädja någon ;-)

      Radera