torsdag 1 februari 2018

Månadsrapport januari

Jaha, då var man tillbaka i slaskens förlovade hemland. Dags att börja längta till högsommarvärmen som aldrig kommer. Nä, usch vi kastar ett öga på året första månadsrapport istället!

Månadens affärer
Köpte för 200 kr i Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Köpte 5 st SEB A
Köpte 1 st Intrum
Köpte 2 st Lagercrantz Group

Extremt få affärer har jag genomfört denna fattiga månad. Inte just på grund av lite pengar att investera utan för att jag avvaktar årsrapporterna. De flesta av de som är aktuella för köp av mig har ännu inte lämnat rapport, därav den låga aktiviteten i portföljen.

Avkastning

Utvecklingen för mina svenska aktier ligger något under jämförbart index. Första veckan låg jag bra över index för att sedan succesivt tappa under månaden och sedan hämta in lite mot slutet. Kul med en positiv månad också efter ett par bottennapp.


Den utländska portföljen har å andra sidan presterat mycket dåligt i inledningen av året. Främst är det mina amerikanska REITs som står för den negativa utvecklingen eftersom de gått knackigt efter rädsla för stigande räntor och i spåret av fallande dollar. Även Tryg tynger efter en rapport som var sådär.

Månadens bästa och sämsta innehav
Vinnare denna månad är Softronic med en uppgång på 15,69 %. På andra plats återfinns HiQ med 9,88 % och trea är Traction med 6,29 %. Softronic har legat högt länge, medan HiQ precis nu lättat mark och stigit till nivåer inte sedda sedan IT-boomen. Traction är volatil och känns utan riktning just nu.

Sämsta innehav denna månad är Lucara Diamond med -12,20 %. Tvåa är Nobia med en nedgång på 8,29 % medan trean STAG Industrial gått ned 7,35 %. Lucara är ett ständigt återkommande inslag i denna del av månadsrapporterna, antingen i toppskiktet eller i bottenskrapet. Nobia har åter vänt ned efter en stark avslutning på året, medan STAG kämpar mot dollarförsvagning och stigande räntor.

Utdelningar
Klövern Pref 10 kr
Corem Pref 10 kr
ALM Equity Pref 37,80 kr
Amasten Fastighets pref 30 kr
LTC Properties 11,81 kr
STAG Industrial 8 kr

Totalt 107,61 kr. En bra månad med många utdelningar från preffarna. Precis den starten man vill ha på året. Februari lär bli blek, men sen drar utdelningssäsongen igång!

Kommande månad
Oraklet Aktieoutsidern spådde en dyster månad och att vi skulle stå lägre än ingångnivån, 1 576, på OMXS30 när månaden var slut. Det blev ju naturligtvis då ett rally i början på månaden med flera procents uppgång. Några dagar innan löning blev det dock sura miner igen och månaden stängde med en liten uppgång. Dags att spå februari då. Om man zoomar ut lite ser vi att börsen mest utvecklats sidledes efter den kom ned från årshögsta i november. Detta har resulterat i att ett dödskors har uppenbarat sig idag på OMXS30. Ett dödskors uppstår när 50 dagars glidande medelvärde skär igenom 200 dagars glidande medelvärde ovanifrån. Det signalerar ofta dystra tider. Vi hade ett dödskors i höstas, men det blev istället startskottet på rallyt som ledde upp till årshögsta i november. Det här dödskorset kan alltså vara falskt. När jag tittar på indexet över 20 år så har det hänt tre gånger av nio tillfällen att dödskorset inte förutspått en större nedgång. Som en sann pessimist så tror jag därför att det den här gången blir en nedgångsperiod. Hur lång och hur stor kan jag inte se i min kristallkula, men en ordentlig nedgång har vi väntat på länge.

Hur har er januari varit och tror ni på sånt nonsens som dödskors?

1 kommentar:

  1. Inga dödskors, bara ett dajmkryss och det förutspår som vanligt ett skitår :-) Jag gillar att du sprider dina risker på ETF:er, preffar och vanliga aktier samt fonder. Kanske falsk trygghet men jag känner mig i vart fall lugnare än när jag bara hade ett eller två olika tillgångsslag. Skit i om priset på ex REIT går ner, det är ju utdelningen månadsvis du vill åt och förhoppningsvis ett långsiktigt ägande. Jag kan tänka mig att köpa lite REIT men då vill jag ha ner dem en bra bit till. Det är inte många år sedan dollar var nere runt 6,50:- då blir ju även utdelningen sämre pga valutarisken. Nej ingen kan förutspå något om framtiden, det är omöjligt så därför kanske man inte ska spekulera så mycket heller. Det kommer att gå upp och det kommer att gå ner, så mycker vet vi.

    SvaraRadera