tisdag 6 februari 2018

Mina inköp under slakten

Idag var det återigen nedställ på börsen. Jag tycker såna här dagar är riktigt spännande och intressanta. Man sitter där strax innan nio och vet att allt kommer rasa om bara en stund. Sen slår klockan nio och skärmen bara börjar blixtra rött överallt. -5 %, -6 %, -7 % och sen upp igen för att sedan gå ned igen. Allt händer på en gång och man vet inte var man ska kolla någonstans. Det kanske finns en aktie som man har tänkt köpa och man går in i orderläggningen. Siffrorna rusar upp och ner, fram och tillbaka. Ska jag köpa nu? Eller om en liten stund? Börjar det inte trenda uppåt, tänk om jag missar tåget? Nej, nu går det ned igen. Omtumlad sitter man där och funderar på vad man ska göra. Det finns nåt speciellt med den stunden, att veta att man är med när det händer nåt extraordinärt.

Ja, det var väl min morgon, lite smått omvälvande. Efter de kraftiga nedgångarna på de amerikanska börserna igår kväll och efter samma visa på de asiatiska börserna i morse så var det upplagt för en stor smäll även i Sverige. Terminerna pekade på en nedgång runt 3 % innan öppning och ännu mer tidigare på morgonen. Det var i denna stund som mina portföljbolag Nobia och Axfood släppte sina rapporter. Axfood kom med en rätt ljummen rapport, men lämnade förslag på en höjd utdelning till 7 kr. Det var över förväntan, men det hjälpte inte när blodbadet satte igång. Den öppnade 8 % och jag hade sagt till mig själv att inte handla något första halvtimmen, för det är alltid rena berg och dalbanan då. Mycket riktigt så började kursen röra sig upp och ner, men känslan var att den började gå uppåt. Jag kände att jag får plocka in den innan det är för sent. Tyvärr vände den ner igen strax efter mitt köp och var även betydligt lägre än 8 % ned senare under dagen. Med facit i hand köpte jag 4 st Axfood till en kurs betydligt närmare dagshögsta än dagslägsta. Det där är surt tycker jag, men tajming är svårt, speciellt under en enda börsdag.

Bättre gick det i Nobia. Jag hade egentligen inte tänkt göra två köp idag utan ville sprida ut det över flera dagar. Men Nobia släppte en skaplig rapport i form av resultatet och en utdelning som vida översteg förväntningarna. Utdelningen föreslås höjas från 3 kr till 3,50 kr samt en extrautdelning på ytterligare 3,50 kr. I ett nafs så mer än dubblerades min utdelning från Nobia. Aktien började en procent ned, följaktligen ganska blygsamt ned jämfört med många andra bolag. Efter en liten stund började den också, likt Axfood, trenda uppåt. Först oförändrad, sedan en procent upp och det var då jag slog till och köpte 9 st. Under dagen accelererade uppgången och den slutade hela dryga 9 % upp.

Ikväll kommer också mitt kanadensiska bolag Genworth MI Canada med rapport, men i skrivande stund har den ännu inte släppts. Så jag tror jag går och lägger mig och läser den imorgon. De meddelade höjning av utdelningen med 7 % redan i Q3 rapporten, så det blir väl inga överraskningar rörande den i alla fall.

Köpte ni något idag?

2 kommentarer:

  1. Laddade på med lite Akelius och Klövern när de dippade till vänligare nivåer. Hade jag haft mer kapital så hade jag även tankat lite Axfood men den räknar jag kallt med går ner efter utdelning och kanske ännu mer till sommarmånaderna. Vad är Genworth MI Canada för sorts bolag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, ja preffar är alltid trevligt. Jo, jag tippar på lägre kurser framöver men det är alltid kul att pricka in en dipp på vägen ned. MI står för Mortgage Insurance. Det är en typ av försäkring som möjliggör bostadslån till låg månadskostnad. Kan rapportera att årsrapporten var rätt bra och att aktien är upp 3,66 % i skrivande stund.

      Radera