måndag 1 april 2019

Månadsrapport mars

Dags för årets tredje månadsrapport. Redan nu får jag slänga in en brasklapp om att det kommer bli lite konstig portföljutveckling framöver. En del utdelningar har avskilts, men jag har inte fått pengarna ännu. Därmed kommer det se ut som att det gått sämre än det har gjort, men det kommer att jämna ut sig framöver. Väljer ändå att redovisa månaden på sedvanligt sätt. Efter en furiös inledning på året så blev det betydligt lugnare i mars. I förra månadsrapporten kunde jag meddela att portföljen nått ett värde på 130 309 kr. När jag nu kollar så har det stigit ytterligare något, nämligen till 133 373 kr. Frågan är nu om det kommer vända nedåt eller ta fart uppåt igen. Den frågan har jag tyvärr inget bra svar på så det är bara att fortsätta att investera som vanlig.

Sparkvot

Lön och andra ersättningar23 122 kr
Paneler331 kr
Amortering1 763 kr
Pensionssparade500 kr
Aktiesparande2 920 kr
Överföring till min fru300 kr
Buffertsparande500 kr
25%

Efter ett par starka månader inkomstmässigt blev mars lite under det normala istället. En sjukdag i februari ställde till det hela. 25 % i egen sparkvot blev det och det är helt enligt snittet senaste månaderna. Tror jag har landat här någonstans och känner att det är en bra nivå att ligga på.

Månadens affärer
Köpte 3 st Castellum
Köpte 40 st Lucara Diamond Corp
Köpte andelar motsvarande 100 kr i Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Köpte 7 st Nobina
Köpte 2 st Intrum
Köpte 4 st Tele2 B
Köpte 44 st Rottneros
Köpte 6 st SEB A
Köpte 4 st Veolia Environnement SA
Köpte 4 st TAG Immobilien AG
Köpte 2 st Tryg
Köpte 107 st ABG Sundal Collier Holding
Köpte x aktier i x bolag (tradingkontot)

Rätt många transaktioner denna månad och bara köp. Det är bara att fylla på inför utdelningarna som börjar regna in nu. Kommer antagligen ligga på köpknappen även under april månad. Gjorde även ett köp i mitt nya tradingkonto. Tanken med det kontot är att köpa bolag som har god tillväxt och delar ut. Utdelningen är dock inte viktig här och jag kommer i större utsträckning, än vad jag gör normalt, sälja av innehavet om det har gått upp eller ner mycket. Jag kommer dock inte att redovisa vilka bolag som ligger på tradingkontot i nuläget.

Kontoutveckling

Mars utveckling följde med index rätt hyfsat och låg strax över mot slutet av månaden. När utdelningarna avskiljdes vek det dock av nedåt. Detta kommer ju att hämtas igen senare så månaden bli något missvisande. Jag tror att den annars hade legat lite över index som den gjort hela månaden.


Hmm, förra månaden skrev jag att matchen mot index nog var avgjord i min utländska portfölj när min jämförelsefond SPP Aktiefond Global A gick upp 11,15 % mot portföljens 1,68 %. Nu när jag kollar så vette tusan hur jag fick fram den siffran för fonden. Tror jag måste ha kollat på fel period. Rätt siffra ska vara att fonden gick upp 5,69 % i februari. För mars gick den endast upp 0,77 % så där slog jag fonden med mina 1,47 %. Därmed ligger jag inte efter SPP Aktiefond Global A så mycket som jag trodde att jag gjorde.

Utdelningar
CapMan 31,37 kr
Kameo 22,09 kr
LTC Properties Inc 14,90 kr
Genworth MI Canada Inc 25,09 kr
STAG Industrial Inc 25,16 kr
Las Vegas Sands Corp 24,19 kr
Axfood 154 kr
Castellum 82,35 kr

Totalt 379,15 kr i utdelningar under mars. Det här är bara början och under april och maj kan jag räkna med betydligt högre belopp.

Första dagen i april inleds med vackert väder och glad stämning på börsen. Återstår att se om det fortsätter, men oavsett så kommer det att regna utdelningar framöver!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar