söndag 12 april 2020

Jag ångrar inget! Eller?

Tänk att det bara gått mindre än tre månader sen vi började höra allt fler rapporter om ett nytt virus som börjat spridas i Kina. I början brydde vi inte oss speciellt mycket, men sen började vi fatta att detta kunde drabba oss också. Från nuvarande ATH på OMXS30 som sattes 20 februari blev det en snabb och skoningslös resa söderut. Redan mindre än en månad senare så började börsen gå upp igen och nu står vi på lite mer än 21 % ned från toppen. Det har varit snabba kast och inte helt lätt att hänga med i svängarna. Är det då nåt jag ångrar under den här perioden? Visst hade det varit kul om man sålt allt på ATH och sen köpte tillbaka allt på den botten som vi kommit upp från. Men tyvärr är jag ingen spåman och kan inte förutse hur börsen ska röra sig, det kan ingen. Så förutom sådan orealistiska önskningar så ångrar jag nästan inget. Det enda som jag vill ha ogjort är min ovilja att sälja tradingportföljen.

Tradingportföljen är bara värd några tusen, så det är ingen fara på taket. Men visst borde jag har sålt av allt så fort de röda siffrorna kom. Jag får skylla på brist på erfarenhet av trading då min fokus alltid har legat på långsiktiga innehav. Portföljen har varit nåt att leka med och jag har inte satt upp några regler för den. Jag kan behålla innehaven en vecka, en månad eller ett år. Det spelar ingen roll, jag säljer när jag är nöjd. Grundprincipen är att endast lite mognare tillväxtbolag ska ingå i portföljen och inga förhoppningsbolag. Därmed tycker jag att kurserna kan få variera lite, men att det i slutändan kommer gå uppåt.

Jag fortsätter som vanligt att köpa mer i mina ordinarie innehav. Hittills har jag inte sålt en enda aktie och planerar inte att göra det heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar