onsdag 22 april 2020

Rapporter och olja

Rapporterna för det första kvartalet har börjat trilla in nu och det ska bli skönt att få svart på vitt hur bolagen har påverkats. Troligen så ligger dock det värsta i andra kvartalet då större delen av det första kvartalet var hyfsat opåverkat för många bolag. För min del hade jag en handfull med bolag som rapporterade idag. Bufab och HiQ fick tummen upp av marknaden. Även Tryg handlades upp försiktigt på en i övrigt väldigt sur marknad. Kalla handen fick Tele2 som valde att dra tillbaka sin extrautdelning, men lovade att titta på den igen i höst. Slutligen så rapporterade också ett av mina tradinginnehav positivt och kravlade därmed upp på plus igen. Här är jag lite sugen på att sälja av dem nu direkt, men har valt att sätta ett kurslarm på några kronor under dagens kurs. Löses det ut så säljer jag direkt, fortsätter kursen uppåt så höjer jag kurslarmet allteftersom.

Det mesta snacket de senaste dagarna har ju dock handlat om oljan. När man pratar om olja så brukar det handla antingen om WTI-olja eller Brentolja, dock finns det många fler sorters olja än så. Eftersom jag själv inte har så bra koll på skillnaden tänkte jag reda ut den. WTI står för West Texas Intermediate och raffineras främst i den amerikanska Mellanvästern och runt den mexikanska golfen. WTI-oljan har något högre densitet än Brent. Brent kallas ibland också för Nordsjöolja och utvinns ur ett flertal oljefält i Nordsjön. Priset på dessa två råoljor brukar vara rätt lika varandra och de följer varandra åt. Dock föll WTI-oljan till rekordlåga nivåer och handlades till och med till negativa priser under en period i förrgår. Det betydde alltså att säljarna fick betala för att bli av med oljan. Orsakerna till detta var främst signaler om att lagren i USA i princip var fulla. Igår återhämtade sig priset, men det ligger fortfarande på kvar på väldigt låga nivåer. Även Brent sjönk kraftigt under den här perioden, men inte alls lika mycket som WTI. Troligtvis kommer oljan ligga kvar på låga nivåer så länge industrier och transporter står stilla i coronakrisen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar