tisdag 19 september 2017

Crowdlending

Innan jag börjar med dagens ämne tänkte jag skriva några rader om min portfölj. Månadsutdelningen från det amerikanska innehavet STAG Industrial trillade in idag. Alltid trevligt med tillskott även om de är små. Min plan är att vänta med att köpa fler aktier i mina amerikanska innehav till Black Friday i november. Avanza brukar köra gratis courtage på aktiehandeln då och det är en riktigt bra deal. Så vi får se om jag kan spara ihop en liten slant tills dess.

Nu över till dagens ämne. Crowdfunding har ni säkert hört talas om, men vet ni vad crowdlending är? Båda begreppen handlar om att företag som har svårt att skaffa traditionell finansiering (av en bank t ex) istället vänder sig till allmänheten. I crowdfunding bistår investerare med pengar antingen helt utan förväntan av motprestation från företaget, en donation, eller så får de något tillbaka för sina pengar. Det kan vara en gåva eller andelar i företaget. I crowdlending lånar investerare ut pengar i utbyte mot ränta.

Med crowdfunding kan du få avkastning i form av aktieutdelning eller från aktieförsäljning. Med crowdlending får du istället regelbundna ränteutbetalningar. Om du kör crowdfunding kan du få obegränsat med avkastning, men också förlora hela investeringen. Med crowdlending vet du vad kommer att få, men du riskerar inte hela ditt kapital. Det finns ofta en säkerhet i form av tillgångar, aktier och/eller personlig borgen samt att du har legal rätt att få tillbaka din investering plus ränta. Dessa säkerheter och rättigheter finns sällan vid crowdfunding.

Själv har jag testat på crowdlending via Kameo. De lägger upp flertalet olika investeringsalternativ på mellan 5-15 % ränta. Det som styr räntenivån är risknivån på det aktuella projektet. Du kan minst investera 500 kronor. Avkastningen beskattas som en vanlig ränteinkomst, dvs 30 %.

Jag valde att pröva med 500 kr i ett projekt med 8 % årsränta. Projektet handlar om ett bygge av lägenheter i attraktivt läge. Även om årsräntan är 8 % så sträcker sig lånet enbart över 10 månader, så totalt blir det ungefär 6,6 % ränta. I mars lånade jag ut 500 kr till projektet och sedan dess har det tickat in månatliga inbetalningar på 3,33 kr. Sista ränteutbetalningen får jag i december och då får jag också tillbaka mina 500 kr.

Jag tycker att det är ett intressant sätt att diversifiera sina investeringar och samtidigt vara med och finansiera bostadsbyggandet i Sverige. När jag har fått tillbaka mina 500 kr från projektet kommer jag säkert investera dem igen och även sätta in mer pengar. Utöver Kameo finns även Tessin, men deras minsta investering är 50 000 kr och det är därför inget för en småsparare som jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar