torsdag 14 september 2017

Utdelning Lucara Diamond

Idag kom den kvartalsvisa utdelningen i Lucara Diamond. Det är en liten skvätt från ett av mina medelstora innehav, men alla tillskott är välkomna. Speciellt när man får tillbaka lite från sitt sämsta innehav. Jag ligger i skrivande stund drygt 28 % back i Lucara. Det blir väl så antar jag när man lyckas börja med två köp på Lucaras ATH-nivå samt flera köp över 20 kr. Idag handlas aktien runt ettårslägsta, 16,20 kr.

Lucara är ju egentligen ett kanadensiskt bolag och är noterat även i Kanada. Eftersom det är ett kanadensiskt bolag så dras det 25 % utländsk källskatt på utdelningen. Jag hoppas få tillbaka skatten någon dag, annars är det ju rätt saftigt.

Senaste köp i Lucara var i maj, så jag är väl inte supernära ett nytt köp. Sen är frågan om jag ska fortsätta att investera i bolaget. Svaret på den frågan är nog ändå ja. Kursen är rejält nedtryckt, men jag tror på bättre tider framöver. De har en unik diamant som de ännu inte har sålt och de jobbar för att gräva fram flera stora stenar. Direktavkastningen är på drygt 4 % och det händer att de delar ut bonusar. Bättre tider för Lucara Diamond hoppas och tror jag på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar