måndag 4 september 2017

Utdelningar

Nej, nån börsguru kommer jag aldrig att bli, det får jag konstatera. Förra veckans sista dagar slutade på plus, medan jag hade förespått en avslutande nedgång. Nåja, nu har jag lärt mig läxan och ska hålla sådana förutsägelser för mig själv framöver.

Sen jag skrev sist har jag fått utdelning från två av mina utländska innehav. Först fick jag en liten slant från mitt kanadensiska bolag, Genworth MI Canada Inc. Det rörde sig om en kvartalsutdelning, den första sådana sedan jag köpte aktier i bolaget. Så här skrev jag om dem i ett tidigare inlägg om kanadensiska aktier:

Genworth MI Canada, Kanadas största bolag inom mortage insurance, dvs produkter som tillåter privatpersoner som saknar hela insatsen att ändå kunna köpa sina hem. Direktavkastningen är på 4,97 % och de delar ut kvartalsvis. De har ökat sina ordinarie utdelningar mest sedan 2010 och har även betalat ut två extrautdelningar under den tiden. De har haft näst bäst kursutveckling och jobbar i en bra bransch (med bransch menar jag om det är en framtidsbransch som jag tror kommer vara framgångsrik även framöver).

Den andra utdelningen kom från mitt amerikanska bolag, LTC Properties Inc. De är en så kallad REIT, Real Estate Investment Trust, En REIT är ett fastighetsbolag som kan slippa att betala inkomstskatt om de betalar ut i princip all vinst till sina aktieägare. De delar ut månadsvis och direktavkastningen är på 4,67 %. Precis som för mitt andra amerikanska innehav, STAG Industrial, så har mitt innehav i LTC Properties straffats av att dollarn har minskat i värde. Jag hoppas att de höjer utdelningen i oktober, vilket de gjort i den månaden de senaste åren. De kan också välja att behålla utdelningen på samma nivå, vilket också hänt några gånger.

1 kommentar:

  1. Ska bli spännande att läsa vad du skriver i framtiden, lägger till dig på listan.

    SvaraRadera