tisdag 5 september 2017

Kuulehan! Finska aktier!

Sedan tidigare har jag gjort en genomgång av danska och av norska aktier med god direktavkastning för att se vilka som är värda att ha. Jag tänkte avsluta den nordiska turnén med att landa i Finland. Hos Avanza är minimicourtaget för handel med finska aktier 0,95 EUR och på Nordnet 1 krona. Jag har mina andra utländska aktier i en kapitalförsäkring hos Avanza, men om det blir ett köp i ett finskt bolag så kommer jag antagligen starta upp en KF även på Nordnet.

Jag har givit bolagen poäng i kategorierna: direktavkastning; utdelningshistorik; kursutveckling och slutligen bransch. Den sista kategorin gör sammanställningen mer personlig, eftersom jag ger låga poäng till branscher som jag redan har bolag i. Alla bolag har en direktavkastning på minst 4 % och har åtminstone utvecklats i linje med det finska storbolagsindexet.

I toppen av listan finns bolagen eQ samt UPM-Kymmene. eQ fick högst poäng på direktavkastning av alla bolag med sina 6,28 %, höga poäng på kursutveckling samt bra betyg på utdelningshistorik. De är inom private equity-branschen, vilket inte är unik bransch för mig. UPM-Kymmene däremot håller på med papper, biobränsle, energi, biomaterial med mera, vilket jag tycker låter väldigt intressant. Höga poäng uppnåddes på utdelningshistorik och de har haft en bra kursutveckling. De har dock en relativt låg direktavkastning på 4,31 %.

Nedanför de högst placerade bolagen hittar vi Bittium och Tieto. Bittium har haft en extremt bra kursutveckling, bäst av alla. De opererar också in en intressant bransch, teknologiska lösningar inom försvar, säkerhet och telekom. Däremot direktavkastningen näst lägst på 4,27 % och utvecklingen av utdelningen har heller inte varit så speciellt bra. Tieto har haft bäst utdelningshistorik, hög direktavkastning på 5,22 %, men sämst kursutveckling. Tieto är ett IT-tjänsteföretag.

Sen har vi tre företag på ungefär samma poäng. Det gäller Raute, CapMan och Elisa. Bland dessa kan man nämna CapMans direktavkastning på 5,36 %, Rautes goda kursutveckling och intressanta bransch samt Elisas fina utdelningshistorik.

Sist på listan finns Kesko, som opererar i en intressant bransch, men som övrigt inte imponerar i de andra kategorierna.

Där har ni hela listan. Det är bara att plocka russinen ur kakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar